Gå til innhold

Gravid - hvor fort kan en være sikker??


lenemarie

Anbefalte innlegg

Kjære Doktor!

Vi har en liten utfordring som vi er litt usikre på hvordan vi kan takle og kanskje du kan hjelpe oss litt. Jeg lurer rett og slett på om jeg er gravid, og grunnen til at jeg så gjerne vil vite om jeg er det eller ikke er at jeg nettopp har fått tilbud om ny jobb. Det er helt uaktuelt å si ja til jobben hvis jeg er det, men jeg har bare 14 dager, eller helst en uke på å bestemme meg. Egentlig er det ikke så stor grunn til å tro at jeg er det. Jeg har slutte med P-piller for ca. 3 måneder siden, men har prøvd å være forsiktige fordi vi fremdeles ideelt sett kunne ventet noen måneder til. vi var kanskje ikke veldig forsiktige sist måned nå. Da jeg gikk på P-piller kom jo mensen helt regelmessig hver 4. Uke, men før jeg begynte på det var den mer ustabil og det var en stund jeg fikk på samme dato. Lenger gikk det aldri mellom mensene (som jeg kan huske). Etter jeg slutte med P-piller har den kommet litt mer enn 4 uker fra forrige start, men det har jo bare vært to ganger. Og nå er det 35 dager siden den begynte sist. Og jeg har vært litt kvalm om morgenen, men tror kanskje det var magesjau fordi jeg fikk rennemage og kastet opp. Jeg har vært fryktelig sliten i det siste, og det kan vel også påvirke mensen slik at den kommer noe senere? Og samtidig kan det føre til noe av det samme som mulige tegn på graviditet ; eller? Hadde det ikke vært for jobben hadde jeg aldri lurt så fælt på det, men nå må jeg nesten vite det! Hvor fort kan jeg finne det ut?? Og evt. hvordan og hvor sikker kan man være etter så kort tid? Nå har jeg også nettopp tatt en graviditetstest som viste negativ, men mensen kommer fremdeles ikke, og jeg har ikke de vanlige menssymtomene lenger, selv om jeg hele tida føler den skal komme. Fristen for å svare på jobben er 31 desember, men jeg må jo svare før da, helst før julaften. Så det er kjempefint om du kan svare meg ganske fort!

Hilsen lykkelig ektepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Om ni haft obeskyddat samlag under ägglossnings perioden (12-14 dagar efter mensens första dag) , så finns det en liten chans att du är gravid. En graviditetstest brukar att ge utslag efter några dagar över tiden. Att mensen inte kommer vid förväntad dag, kan ofta bero på den psykiska påfrestningen som det är att vänta på den. Eftersom du nu är så spännd, då du skall ge besked om evt nytt jobb, är detta inte heller osansynligt. En sak är i varjefall säker, du kommer att få besked på om du är gravid eller inte innan jul. Ta ett nytt graviditetstest om mensen inte har kommit på tor-fredag. Är det testet då negativt, är chansen mycket minimal att du skulle vara gravid. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...