Gå til innhold

Narkotika

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt redd for at ei jeg kjenner har røyket hasj. Hun sier selv at hun har drukket en halv flaske akevit! Men det syntes jeg virker rart. For hun husket ikke hvem hun hadde vært sammen med, hun sa at ingen var glad i henne, hun ble redd når vi skulle ringe de hun påsto hun hadde vært sammen med. Og ikke nok med det hun var krid hvit i ansiktet, så hvit har jeg aldri sett henne før. Så jeg er redd det skal være noe annet en alkohol.

Jeg håper du kan svare meg på dette.

På forhånd takk!

Vennlig hilsen Susanne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12867-narkotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i nærheten av mange som har røyka hasj. Den letteste måten å se om noen har røyket på er om de har veldig store pupiller og røde øyne. Dette kan selvfølgelig skyldes andre ting som f.eks. tretthet. Personer som har røyket glemmer vanligvis ikke hvor de har vært eller hvem de har vært sammen med, men de kan fort glemme ting som handlinger i TV-program de ser på, eller kanskje tilogmed hva man prater om der og da. Etter mine erfaringer har en person i hasj rus mer kontroll over seg selv enn en full person. En hasj rus begynner ofte med lattermildhet, og etter ett par timer går den over til sløvhet. Jeg er som oftest ikke redd for mine venner når de røyker hasj, og ingen av dem har eller vil gå over til sterkere stoffer. Jeg har sett at overdreven bruk (røyking ca. hver dag) av stoffet vil gjøre personen veldig sløv og lat, også når personen ikke røyker. Jeg vil på ingen måte anbefale folk å begynne å røyke siden det er et narkotisk stoff som helt sikkert ikke er sunt, og det er ulovlig. Men jeg vil påpeke at jeg har ikke sett noen langvarige skader av røyking på mine venner. Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er, men mange av vennene mine begynte ikke å røyke før de var relativt gamle (ca. 18 år). De var da ikke så lett påvirkelig, som er veldig farlig når man driver med et narkotisk stoff som hasj. Ofte kan man komme inn i et galt miljø hvor andre stoffer også blir brukt, da er det veldig lett å bli overtalt til å prøve andre stoffer som extasy, amfetamin mm. (Disse stoffene er helt klart mye farligere enn hasj). Mitt forslag til deg er å ta vare på venninen din å passe på at hun ikke kommer inn i et galt miljø. Hvis du prater med henne (ikke vær nedlatende)om det og generelt er en god venn, så vil det være vanskeligere for henne å havne i dette miljøet. Skaff henne informasjonsmateriale om hasj og andre stoffer slik at hun ihvertfall vet hva disse stoffene gjør med kroppen og hjernen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12867-narkotika/#findComment-63415
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Susanne

Det er ikke så lett å vite om en slik kroppslig reaksjon kan ha sammenheng med hasj røyking- eller være betinget av for mye alkohol. Det viktigste for deg er såvidt jeg kan skjønne å snakke med venninnen din i "trygge" omgivelser omkring problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12867-narkotika/#findComment-63745
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...