Gå til innhold

Årsak til sjelde/uregelmessig eggløsning


geisha

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei jente på 27 som har prøvd å bli gravid siden mars -99. Hadde en spontanabort etter 6 uker i september -99, og har etter det hatt veldig lange og uregelmessige sykluser (40-70 dager). Har vha temperatur-måling kunne se at jeg har eggløsning i hver syklus. Har også fått fastslått eggløsning ved blodprøve.

I august 2000 fikk jeg påvist PCO vha UL, og pga av den uregelmessig eggløsningen fikk jeg dermed diagnosen PCO-S. Er også plaget av mye hårvekst. Har hatt to enkle Pergotime kurer, den første fungerte fint, men den andre hadde ingen virkning. Denne uken var jeg til Laparoskopi, og fikk beskjeden at alt ser perfekt ut, også eggstokkene, som ikke viser noen tegn på polycystiske forandringer. Dette gjør at jeg nå sitter med et stort ubesvart spørsmål: Hvilke andre årsaker til uregelmessige eggløsninger finnes det foruten PCO(S)? De lange syklusene er nemlig der fortsatt, den forrige på 50 dager.

På forhånd takk for svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ha for mye av hormonet prolaktin, det hemmer eggløsning, iblant kan unormalt stoffskifte påvirke eggløsning. Mon ikke disse to muligheter er sjekket ved hormonprøver? Du bør vel prøve Pergotime i dobbel dose. Har du hatt tre sikre eggløsninger uten graviditet bør din mann undersøkes. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...