Gå til innhold

NHD/andre: Tilbud til schizofrene?


ulva

Anbefalte innlegg

Hvilke tilbud til schizofrene finnes? Finnes det noe forum eller lignende? Støtteorganisasjoner? Hvilke praktiske tiltak finnes det? Jeg vet ikke om annet enn dagpasient, jevnlige besøk av psykiatrisk psykepleier, medisiner og psykoterapi. Hva når man trenger noe mer? Kan jo ikke være varig innlagt, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blant annet kan du søke om støttekontakt eller en eller annen form for praktisk hjelp, hjemmehjelp osv. slik jeg har forstått det. Har det blitt dannet ansvarsgruppe rundt deg? Hvis ikke, så kan du spørre psykolog/psykiater om å arrangere dette.

Tiltak du kan be om: støttekontakt, hjemmehjelp, tilrettelagt bolig og arbeidssituasjon (tilrettelagt arbeid).

Alt i følge denne artikkelen her, men jeg syns også å huske å ha lest noe om det, et annet sted, om at man faktisk har rett til disse tingene som gjør at man kan ha en noenlunde ålreit livskvalitet.

Så det syns jeg du bør søke om.

Sosialkontoret vet hvor du skal henvende deg hen, enten det er kulturkontoret eller noe annet sted. Men jeg syns du også skal ha rett til koordinator, slik at det blir lettere for deg, å faktisk få gjennomført tiltakene. Kommune og stat jobber ikke akkurat raskt og effektivt for at folk skal kunne ha det bra. Man må kjempe litt for å få utløst de rettighetene man har.

Disse tingene blir lettere å få til, dersom det er en ansvarsgruppe rundt deg.

Her er en artikkel du kan lese, litt ut i artikkelen står det en sekvens om tiltak.

http://www.helsenytt.no/artikler/schizofreni.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ulva!

Noen steder finnes det ulike former for dagsentre hvor folk med litt ulike typer problemstillinger kan komme og delta i forskjellige former for aktiviteter. Da er du ikke pasient på samme måte som på en sykehusavdeling, men aktivitetene er tilstrekkelig tilrettelagt til at du kan orke å delta.

Antar at det beste tilbudet i så måte kanskje er i større byer. De mer tradisjonelle dagsentra som finnes de fleste steder tror jeg mange yngre brukere trives dårlig på.

Har du noen ide om noen form for tiltak som du tror kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...