tyren1972 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Hei, Fikk konstantert cyste på eggstokk i dag. Hun sa den var ufarlig og at den mest sannsynlig gikk bort av seg selv. Klarer likevel ikke å slappe av. Kan det være kreft? Hva med endometriose? Har aldri hatt smerter eller fått påvist det. Cysten inneholdt litt blod sa hun, betyr det noe? Hadde litt celleforandringer på livmorhalsn i 96, men det gikk bort av seg selv. Har disse tingene noen sammenheng med hverandre, og betyr det at man er mer disponert for kreft når man har hatt begge tingene? Fikk et barn for 15 mnd siden men vil gjerne ha flere. Dersom man er mye plaget med cyster har dette noe å si for muligheten til å bli gravid, og er det noe man gjøre for å bli gravid? Hun sa jeg skulle komme tilbake om 6 uker og tok også en blodprøve. Hun sa at blodprøven kunne vise forhøyet verdi pga blodet i cysten. Mye rot og mye spm, men håper du får svart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128765-cyste-p%C3%A5-eggstokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tarante Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Vet ikke så mye om cyster, annet enn at jeg har en selv på den ene eggstokken. Den er 15 x 20 cm og fyllt med vann. I tillegg er jeg gravid i 11 uke, og som deg veldig bekymret. Legen sier at det ikke er noe farlig, men at man aldri kan gi noen garanti for at den skal være godartet, men at den er det i de fleste tilfeller. Har fått beskjed på at den kan tømmes ved å stikke inn en nål i magen og suge ut væsken, eller at den kan opereses bort med kikkehullsoperasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128765-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-785947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hos kvinner i fruktbar alder vil det hver måned danne seg en cyste på 2-3 cm på eggstokken. Etter eggløsning forsvinner den, men iblant kan det ved eggløsning komme en blødning så det danner seg en blodcyste. Det tar tid før det forsvinner, akkurat som hvis du har en blodansamling under huden (et ’blåmerke’). Kreft på eggstokken vil gjerne være ganske karakteristisk og ikke se ut som blod. Endometriose kan se ut som en blodcyste, men ikke helt. Det har ikke sammenhang med celleforandringene du har hatt i 1996. Dem skal du bare glemme, de har ingen betydning nå. Du er ikke disponert for kreft fordi du har hatt celleforandringer som er gått tilbake, cyster disponerer ikke for kreft. Cyster som kommer og går er tegn på at eggstokken arbeider som den skal, at cyster iblant blir litt større, betyr ikke noe for fruktbarheten. De fleste (60-70%) med endometriose har normal fruktbarhet. Du har ny kontroll om 6 uker, jeg synes du skal ta det hele meget avslappet i mellomtiden. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128765-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-787622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.