Gjest Snart barn? Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 Hei Irene G Jeg er uføretrygdet, og har de siste tre årene gått på skole som ledd i yrkesrettet attføring (med uføretrygden som basisytelse, og tillegsytelser fra Aetat) Til sommeren er jeg ferdig utdannet, og jeg vil da si fra meg uføretrygden, og gå ut i ordinært arbeid. Jeg tenker på å få barn "snart", og lurer i den forbindelse på hvor lenge jeg må vente slik at det faktisk er økonomisk gjennomførbart også... Har jeg forstått det rett når jeg har skjønt det slik at jeg har rett til fødselspenger og permisjon når jeg har jobbet ti måneder? (Eller vil ytelsen bli høyere dersom jeg venter lengre enn dette?) På trygdeetatens nettsider er det ikke nevnt hvorvidt inntekt fra uføretrygd kan tas med i utregningen av fødselspenger. Kan de det? Hvis det er 10 måneder som er riktig tid man må ha vært ansatt før man har rett til fødselspenger, er det da 10 måneder før nedkomst, eller 10 måneder før graviditet? Hva om man er gravid allerede på ansettelsestidpunktet? I tillegg lurer jeg på dette: Det yrket jeg skal begynne i, kan innebære en helserisiko for fosteret dersom jeg ikke omplasseres til annet arbeid under graviditeten. Hvilken betydning vil det ha for meg? Hvor lenge må jeg være i arbeid før jeg har rett på svangerskapspermisjon (det er det det heter vel?) dersom jeg ikke kan omplasseres? Har dette noen betydning for hvor lenge jeg bør vente med å få barn (sett i forhold til rett til fødsespenger/ barselspermisjon) Har du noen tips til meg? Jeg ønsker jo ikke gå konkurs på grunn av en eventuell graviditet heller.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12881-f%C3%B8dselspenger-permisjon-n%C3%A5r-har-jeg-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 18. desember 2000 Del Skrevet 18. desember 2000 For å få fødselspenger må du ha jobbet minst 6 mndr (av de siste 10 mndr før du tar permisjon). Uførepensjon teller ikke likt med arbeid, men det gjør svangerskapspenger. For å få svangerskapspenger må du ha vert i jobb i minst 2 uker før du blir pålagt å slutte pga graviditeten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12881-f%C3%B8dselspenger-permisjon-n%C3%A5r-har-jeg-r%C3%A5d/#findComment-63450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.