Gå til innhold

Skal man bare sitte å vente på en kriminell handling?


Ni_na M

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en fortvilet søster. Min eldre bror er tydelig inne i en ny psykose. Han er overbevist om at han har funnet den rette religion, vil ikke komme på møtene med sin psykolog,har kastet sine leieboere ut fordi han trodde de ville drepe han.

Nå vil han nesten ikke ha kontakt med familien heller. f.eks vil han ikke feire jul. Psykologen hans sier at han tydelig er trenger medisiner, men min bror skjønner ikke at han er syk.

Likevel vil ikke psykologen gjøre noe for at han skal bli lagt inn. Han sier at min bror vil miste tilliten til han og dps. Derfor sitter vi nå å bare venter på at han skal gjøre noe sånn at samfunnet skal reagere og kontakte politiet.

Min andre bror har sørget for at han ble innlagt for et år siden. Da ble det svært dårlig kontakt mellom dem.

da. 2.gangen han ble innlagt,var det av politiet fordi han ville inn på slottet og snakke med kongen.

Jeg er ganske rådløs. Tanken på at han skal gå rundt i Oslo på julaften og være psykotisk er fæl. Det skal jo ikke være sundt for hjernen å være for lenge inne i en psykose heller har jeg hørt? Noen som har vært borti liknende situasjoner,og vet hva som er lurt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at dere står i en vanskelig situasjon, men jeg mener dere i familien må sørge for å få han lagt inn, all den tid han er så syk at han er til fare for både seg selv og andre. Uansett om forholdet blir dårligere. Hans psykose kan jo gjøre at uskyldige rammes, kanskje skades for livet eller verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke vært borti noe liknende, men synes å huske at det finnes en sosialtjenestelov kapittel 6, som omhandler tvangsbehandling. Men jeg har forstått, at det ikke er så lett, å skulle gå inn og tvangsbehandle mennesker, det skal være sterke kort de har på hånden, for å kunne gå inn og gjøre dette. Og så vil du kanskje miste tilliten hans, ved å gå bak ryggen hans og gjøre dette.

Men hensynet til andre kan vel av og til veie tyngst, slik at det kan være nødvendig med tvangsbehandling, dersom et menneske er til fare for seg selv eller andre. Kan du kanskje ta kontakt med en rådgiver, f.eks. på sosialkontor/tiltakstjeneste, for å høre hva som er fornuftig å gjøre/ikke gjøre i denne forbindelse? Men vær oppmerksom at de er bundet av taushetsplikt, så dersom de kjenner til vedkommende fra før, så kan de ikke diskutere saken med deg. Psykologen hans er jo også bundet av taushetsplikt, så jeg skjønner ikke helt hvordan han har kunnet diskutere saken med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, slik skal det ikke være.

Ta kantakt med fastlegen hans. Denne kan få han tvangstinnlagt med offentlig tutor. Dere i familien bør slippe å være tutor/den som begjærer innleggelsen.

Pasienten legges inn etter §3-1 jfr §3-3 i Psykisk helsevernloven. Etter opphold og medisinering bør han skrives ut på "tvungent ettervern" / "Tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold. Med dette i bunnen kan han pålegges å møte til faste kontroller og han kan gis depotsprøyter hver 14. dag. Dette vil holde han upsykotisk.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slik skal det ikke være.

Ta kantakt med fastlegen hans. Denne kan få han tvangstinnlagt med offentlig tutor. Dere i familien bør slippe å være tutor/den som begjærer innleggelsen.

Pasienten legges inn etter §3-1 jfr §3-3 i Psykisk helsevernloven. Etter opphold og medisinering bør han skrives ut på "tvungent ettervern" / "Tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold. Med dette i bunnen kan han pålegges å møte til faste kontroller og han kan gis depotsprøyter hver 14. dag. Dette vil holde han upsykotisk.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html

Han fikk en depotsprøyte sist gang han var innlagt, og det fungerte veldig bra. Men så begynte de med zyprexa, og da ble han deprimert. Derfor sluttet han på det etter å ha gått på det i 4 måneder. Han har ikke noen fastlege i Oslo, bare fra hjemplassen. Kan han da skrive en slik søknad, eller er det mest naturlig at den psykologen han har skal gjøre det? Min bror har tidligere godkjent at vi snakket med psykologen hans. Det psykologen sier, er at han mener at min bror vil komme til å være ute igjen etter 2 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk en depotsprøyte sist gang han var innlagt, og det fungerte veldig bra. Men så begynte de med zyprexa, og da ble han deprimert. Derfor sluttet han på det etter å ha gått på det i 4 måneder. Han har ikke noen fastlege i Oslo, bare fra hjemplassen. Kan han da skrive en slik søknad, eller er det mest naturlig at den psykologen han har skal gjøre det? Min bror har tidligere godkjent at vi snakket med psykologen hans. Det psykologen sier, er at han mener at min bror vil komme til å være ute igjen etter 2 uker?

Oslo har psykiatrisk legevakt hver kveld (hadde det i alle fall før) hvor det jobber erfarne psykiatere. Du kan prøve å kontakte dem for å diskutere situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han fikk en depotsprøyte sist gang han var innlagt, og det fungerte veldig bra. Men så begynte de med zyprexa, og da ble han deprimert. Derfor sluttet han på det etter å ha gått på det i 4 måneder. Han har ikke noen fastlege i Oslo, bare fra hjemplassen. Kan han da skrive en slik søknad, eller er det mest naturlig at den psykologen han har skal gjøre det? Min bror har tidligere godkjent at vi snakket med psykologen hans. Det psykologen sier, er at han mener at min bror vil komme til å være ute igjen etter 2 uker?

Bydelsoverlegen i hans bydel vil være den som best kan rådgi deg.

Psykologer kan ikke legge inn pasienter.

Greit at han er ute igjen etter 2 uker, men med tvungent ettervern kan han holdes på depotsprøyter enten han vil eller ikke. Medisiner er her den mest nødvendige behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk en depotsprøyte sist gang han var innlagt, og det fungerte veldig bra. Men så begynte de med zyprexa, og da ble han deprimert. Derfor sluttet han på det etter å ha gått på det i 4 måneder. Han har ikke noen fastlege i Oslo, bare fra hjemplassen. Kan han da skrive en slik søknad, eller er det mest naturlig at den psykologen han har skal gjøre det? Min bror har tidligere godkjent at vi snakket med psykologen hans. Det psykologen sier, er at han mener at min bror vil komme til å være ute igjen etter 2 uker?

Vil bare si, også, at jeg syns det er urettferdig og ulogisk at det er du som både føler at du må ta dette ansvaret her (og tar ansvaret), når det er psykiatrien som må ha misskjøttet sin oppgave både overfor broren din, og overfor deg.

Det må være tungt for deg, som søster, å ha en så tungt belastet bror. Det virker på meg, som om psykologen din bror har, ikke ønsker å ta ansvar for noe.

Hvis han ønsket å ta ansvar, så ville han ha rådet deg til å gjøre slik som NHD her gjør, å ta kontakt med fastlege eller bydelsoverlegen. Syns det er rart at hans fastlege ikke har reagert på at han har en pas. i en slik nødssituasjon som du beskriver.

Så du bør kanskje gjøre vedkommende oppmerksom på at vedkommende lege, faktisk har et ansvar overfor pasienten sin, og samfunnet for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...