Gå til innhold

Alkoholmisbruk etter alvorlig sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

For noen år tilbake hadde en nær slektning av meg en alvorlig sykdom (uttales "ulserøs collitt") som medførte at han måtte fjerne hele tykktarmen og få utlagt tarm. Han har nå fått lagt inn igjen tarmen og laget et reservoar. Operasjonen var meget vellykket og han lever nå omtrent som normalt. Han har i alle år hatt problemer med alkoholen (selv om han ikke innrømmer det selv). Hver helg er en fest innenfor husets fire vegger, noe som har ødelagt svært mye både for kone og barn i årenes løp. Han drikker nesten alltid alene, og jeg tror ytterst få har kjennskap til dette. Han har en ansvarsfull jobb han behersker til fulle. Helgealkoholiker og skapdranker, vil jeg kalle ham. Mitt spørsmål er: vil det ikke være ekstra skadelig å ha i seg så store mengder alkohol etter en såpass alvorlig sykdom? Drikkingen hans har pågått i nermere 30 år, mens det er bare 6 år siden sykdommen. Ønsker å finne noe medisinsk å skremme ham med i et tappert forsøk på å hjelpe hans kone, som jeg har stor sympati for. Dette har selvfølgelig ødelagt veldig mye for henne. Ellers gode råd om hvordan man kan gå frem? Første steg må jo være at han kan innrømme egne feil.

PS. Han blir ikke voldelig, men motbydelig og vanskelig i tillegg til at han ødelegger familielivet og muligheten til normal sosial kontakt i helgene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12889-alkoholmisbruk-etter-alvorlig-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til (Anonymous)

Som du sikkert vet kan alkohol gi mange forskjellige former for skadevirkninger både av organisk og psykisk karakter. Det er således mest trolig at dette forbruket vil virke negativt inn på hans "ulcerøse colitt", men noen direkte "skremmeskudd" av mer spesifikk karakter er ikke lett å nevne..

Her bør om mulig annet støtteapparat kobles inn etter min mening. Eventuelt kontakt/samtale med legen hans for å informere og prøve å få istand en dialog via bakveien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...