sara271365380613 Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Etter en kraftig forkjølese fikk min mor diagnosen kols. Legen hennes hørte ulyd på høyre lunge, crp var fin. Hun ble rekvisert til røntgen av lungene. Disse bildene var klare og fine uten noen forsnevringer. Hun har vært røker i ca 35 år men sluttet da hun fikk denne diagnosen. ( 14 dager siden) Pusteprøven som hun tok for 14 dager siden var dårlig, hun tok en ny i går og da var det en forbedring med 44% på den. Hun blir også fort tungpusten, med eller uten aktivitet. Hun mener legen har gitt henne feil diagnose, og lurer på hvilke kriterier som skal til for å ha kols. Er det slik at alle røykere har det? Er veldig takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128946-kols/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg kan prøve å forklare hva KOLS er: bokstavene står for kronisk obstruktiv lungesykdom, hvilket vil si at symptomene alltid vil være der i form av et eller flere: hoste, slimdannelse, piping i brystet, luftveisinfeksjoner, tretthet og slapphet, evt vekttap. En KOLS-pasient er kronisk syk, og vil aldri føle seg i form i større eller mindre grad. Sykdommen oppdages ofte ved at pasienten liksom ikke kommer seg etter en forkjølelse, den henger i i lang tid. Så oppsøker man lege, som finner at her er det noe annet enn vanlig forkjølelse. Ved at pasienten gjør en del pusteprøver vil man kunne stille en diagnose. Du sier at pusteprøvene ble bedret med 44 %, som høres veldig mye ut. Det kommer selvsagt an på hva hun startet med, men dog..Hvis de ga henne en spesiell medisin for å se om de kunne redusere "trangheten" i luftveiene hennes, kan man ofte se store bedringer, men så stor økning som dette har ikke jeg sett tidligere.Det jeg ofte ser, er at pusteprøvene utføres feil, og da kan variasjonene fra gang til gang bli ganske store.Jeg anbefaler at hun tar en ny prat med legen. Det å få en KOLS-diagnose betyr at hun muligens må gjøre en del ting for at sykdommen ikke skal bli verre, som treningsopplegg, kotholdsråd osv. Det at hun har sluttet å røyke, er supert, det er den beste medisinen mot ytterligere forverring som hun kan få. KOLS kommer i de aller fleste tilfellene nettopp av røyking. Sørg for at hun ikke begynner igjen!!!Dette er et lite gratisråd fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128946-kols/#findComment-788560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Min mor hadde også diagnosen kols. Det er naturlig at din mor ikke vil akseptere denne diagnosen. Alle vil jo helst være friske og denne sykdommen sliter dem jo helt ut. Har dere får tilbud om oksigentilførsel til din mor. Det hjelper iallefall litt. Enkel trim hjelper også. Min mor satt mer eller mindre i ro i årene før hun fikk hjelp. Men klarte å bevege seg rundt med en gåstol etter at hun fikk oksygenflaske. Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med hjerte og lungsykes forening og høre hva slags rettigheter dere har i forbindelse med din mors sykdom. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128946-kols/#findComment-788596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ansl29 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hei. Min mor har også akkurat fått diagnosen KOLS. Hun har røykt i over 40 år. Hun sier til alle at hun har astma, vil ikke innrømme at det er KOLS hun har fått. Hun har også sluttet å røyke for snart 14 dager siden. Dvs hun har i allefall ikke begynt å røyke igjen etter at hun har blitt skrevet ut fra sykehuset. Men jeg er redd hun begynner igjen. Jeg syntes at pusteprøven som moren din har tatt var litt mye forbedret. De mente ikke at lungekapasiteten var på 40 % da? Det er vist ikke unaturlig at lungekapasiteten er redusert med 60 - 80 % på KOLS pasienter. Snakk med legen din mor bruker. Det skal jeg gjøre med mamma sin lege. Trur det er greit at de pårørende blander seg litt ekstra når det er så alvorlige ting som dette. Det er jo en stor sjangse for at de vil trenge endel hjelp etter hvert, da er det go greit at vi vet hva sykdommen dreier seg om. Lykke til til deg og din mor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128946-kols/#findComment-844158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.