Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente i midten av tyveårene som har noen spørsmål ang. hormonet Anti-TPO:

-Hvilken betydnig har forhøyet verdi?

-Kan forhøyet verdi resultere i nedsatt seksuallyst?

-Hva er evt. behandling?

-Disponering for hypothyreose?

Håper på svar på disse spørsmålene da jeg har fått målt min Anti-TPO til ca. 7000

to ganger med ca. 3-4 måneders mellomrom. TSH og Ft4 har vært normale og ellers føler jeg meg ikke noe spesiellt syk, men min samboer mener sexuallivet vårt har dabbet av. Jeg er enig i at lysten ikke er like ofte til stede, men kan det skyldes hormoner eller ligger der på et "annet plan"?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12900-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til jensemann

En forhøyet verdi kan si noe om grad av irritasjon/infeksjon i skjoldbruskkjertelen, men behøver ikke si mye om behovet for substitusjon eller behandling med tyroxin. Det bestemmes i hovedregel av thyroxinnivå og produksjon av hormoner i hypofysen. Dog ser vi at en kraftig og langvarig thyreoiditt som du beskriver vil gi lavt stoffskifte etter en tid, men det kan ta flere år.

Jeg kan ikke se at høy anti TPO alene skal gi redusert sex -lyst, men hvis stoffskiftet er lavt kan det være tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12900-stoffskifte/#findComment-63770
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...