Gå til innhold

Overgangsalder


bart

Anbefalte innlegg

Hei

Leste ditt svar på innlegg nedenfor angående resistent eggstokksyndrom, og lurer på om jeg kanskje har det. Jeg er 35 år og da jeg var 28 år fikk jeg beskjed om at jeg var i overgangsalder, menstruasjonen var svært uregelmessig, var helt normal tidligere, og hadde høte hyopfysehormoner og lave østrogener. Mye hetetokter.

5 mnd senere ble det kostatert for lavt stoffskifte etter 14 dager på thyroxin ble jeg gravid og fødte flott gutt. Etter fødsel fortsatt ureglemessige og sjeldne menstruasjoner med hetetokter etc. Kostatert FSH på 100, og en mnd etterpå likevel gravid på nytt.Jeg har fortsatt svært uregelmessige menstruasjoner,og tror du jeg er i overgangsalder eller det syndromet du nevner eller skyldes disse plagene mitt lave stoffskifte som er velregulert.

Jeg er svært fortvilet angående dette, spesielt fordi vi ønsker flere barn, og jeg har ikke lyst til å bli gammel før tiden. Før dette med stoffskiftet inntrådte hadde jeg helt regelmessige menstruasjoner.

Svært takknemlig for svar. Ved ultralydundersøkelse for 10 dager siden ble det kostatert masse små follikkler i begge eggstokker, men ingen hadde størrelse som tydet på snarlig eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er tilsynelatende et typisk eksempel på 'resistent eggstokksyndrom'. Syptomene og hormonene er som i klimakteriet, men tilstanden kan i motsetning til den virkelige overgangsalder være forbigående. Vi har ingen muligheter for å påvise hva som foreligger.

Du har vært meget heldig som har fått to barn på tross av situasjonen.

Jeg foreslår at du starter med f.eks. Trisekvens, det er nok den neste behandling som kan fremme fruktbarheten. Vi vet ikke hvordan det virker. Hvis du ikke får blødning på de røde tabletter, må du sjekke for graviditet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...