Gå til innhold

om mensturasjon


rosi1365379983

Anbefalte innlegg

rosi1365379983

Kjære Mette Moen!

Du har sikkert svart mange ganger på dette, men jeg fant ikke noe akkurat nå. Jeg har nemlig hatt tre spontanaborter på vel ett år. Jeg og min mann har vært til utredning, men alt er helt fint (det eneste som ikke er sjekket er eggløsingsprøve mellom dag 21 og 25). Jeg er 30 år, har regelmessige mensturasjoner (mellom 27 og 30 dagers sykluser). Vi, min mann og jeg, har tre barn fra før (uten aborter før, eller mellom barna). Men etter den siste fødselen (det er snart tre år siden nå) begynte jeg å få brunlig blod et par dager før den ordentlige mensturasjonen kom. Det har jeg fremdeles.

1.Kan dette brunlige blodet før mensturasjonen ha noe med abortene å gjøre?

2.Hva er brunlig blod før mensturasjonen tegn på?

Kan jeg ha for lite progesteron under eggløsning, slik at fosteret ikke får nok næring?

De to siste abortene har vært såkalt missed abortion (der fosteranlegget hadde gått til grunne på et tidlig stadium). Jeg målte jevnlig hcg før jeg tok utskrapning siste gangen, verdiene kom helt opp i

63000, noe legen sa var helt normalt. Men fosteranlegget hadde da allerede gått til grunne. Ingen leger finner egentlig ut av dette. Tør ikke bli gravid igjen før jeg vet litt mer konkret om hva jeg skal gjøre.

3.Er det mulig å få kjøpt progesteron uten resept? Jeg syns jo det høres litt seint ut å starte med progesteronbehandling først når jeg finner ut at jeg er gravid (da er jo fosteret allerede noen uker). Tror du det har noen virkning å forebygge med ei eventuell progesteronbehandling før graviditet?

4.Regnes forresten mensturasjonssyklusen fra første dag med litt brunlig blod, eller fra første dag med ordentlige blødninger?

Blir veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1.Kan dette brunlige blodet før mensturasjonen ha noe med abortene å gjøre?

Svar: Jeg tror det ikke

2.Hva er brunlig blod før mensturasjonen tegn på? Kan jeg ha for lite progesteron under

eggløsning, slik at fosteret ikke får nok næring?

Svar: man diskuterer om slikt kan være tegn på progesteronmangel, men det er ikke enighet om det har betydning.

3.Er det mulig å få kjøpt progesteron uten resept? Jeg syns jo det høres litt seint ut å

starte med progesteronbehandling først når jeg finner ut at jeg er gravid (da er jo fosteret

allerede noen uker). Tror du det har noen virkning å forebygge med ei eventuell

progesteronbehandling før graviditet?

Man kan ikke kjøpe progesteron uten resept. Det finnes faktisk ikke på det norske markedet, det må importeres etter individuell søknad. Virkningen er usikker.

4.Regnes forresten mensturasjonssyklusen fra første dag med litt brunlig blod, eller fra

første dag med ordentlige blødninger?

Man regner fra dagen med skikkelig blødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...