Gå til innhold

gravid og hva er best/ minst ille


Gjest så lei meg hver dag

Anbefalte innlegg

Gjest så lei meg hver dag

Etter at mannen min var utro har livet vært trist. Gråter hver dag, noen dager mye ( timesvis) andre dager bare litt. Har vært hos psykiater , men skal ikke dit igjen før i januar. Lurer på om det er ok å ta en ( 2?) alopam når jeg har

det som verst. jeg kan fortelle at jeg HAR allerede gjort det en 5-6 ganger i løpet av de siste 2 ukene. Slutter da å gråte og blir rolig. Det er som om det triste blir borte en liten stund.

Av legen fikk jeg beskjed om å ikke ta alopam etterat jeg ble gravid.

Skader alopam fosteret?

Skader det fosteret at jeg er så lei meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Graviditet

Tilbageholdenhed med anvendelse af præparatet tilrådes, fordi langvarig indtagelse i graviditeten kan medføre, at barnet fødes med åndedrætsbesvær og muskelsvækkelse. Desuden kan barnet udvikle kraftige abstinenssymptomer kort tid efter fødslen. Derfor bør præparatet ikke anvendes i sidste trediedel af graviditeten.

Jeg fant dette på nettdoktor.

Du må selv velge hva du vil gjøre.

Hva jeg ville gjort i din situasjon var å kontakte lege og hørt om det var noe annet medikament jeg kunne ta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke ta den medisinen hvis legen har sagt det.

Det er en del medisiner man ikke bør og ikke skal bruke pga av graviditet.

Grunnen er jo at det er skadelig for fosteret.

Snakk med legen og hør om det er noe annet du kan ta som ikke er skadelig for fosteret.

Lykke til!

*koz* og *god jul*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg

Det at mannen din har vært utro er selvfølgelig en fryktelig opplevelse for deg og det beste du kan gjøre er å ta fatt i problemets kjerne

og i minst mulig grad døyve dette med medisin som du egentlig ikke bør ta og får den bekymringen på toppen.

Vet ikke hvor mye du og mannen din har ryddet opp i det som skjedde men her har han et stort ansvar for å hjelpe deg gjennom din reaksjon.

Det kan også være lurt å snakke med en psykolog siden du har så sterke reaksjoner (hvilket selvfølgelig er helt forstålig)

Det er ingen mening i at du skal gråte deg gjennom dagene.

Nå trenger du hjelp til å se fremover å få guts til å gå videre. Denne hjelpen må du søke enten i form av gode venner, mennen din og/eller en fagperson.

Det finnes kanskje også alternativ til den medisin du tar som ikke kan skade fosteret.

Mitt råd er ihvertfall å søke hjelp, f.eks. begynn med å ta en skikelig prat med legen din og fortell ham ordentlig hvordan du har det.

Ønsker deg alt godt

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Jeg vet ikke noe om medisiner under graviditet, men jeg vil bare fortelle at jeg forstår deg så godt.

Jeg er ikke gravid, men samboeren min var utro i sommer.

(innlegg på Samliv: "Utroskap, kommer f... ikke over det")

Lurer på om vi maila litt tidligere i høst?

(jeg hadde et anna nick da)

Det er skremmende å se hvor stor skade utroskap gjør. Jeg føler at jeg er på samme nivå som tidlig i høst. - Men at jeg klarer å skyve de onde tankene bort til daglig. Sikkert pga jobben, for de kommer tilbake i helgene.

Ring en lege eller kanskje noen på et apotek vet om det gjør stor skade å ta tablettene du nevner.

HVis ikke mora har det bra, så har vel ikke fosteret det noe bedre?

Dette er som en kjærlighetssorg som ikke gir seg. Får du nok "trøst" eller oppmerksomhet fra mannen din?

Sørg for at han skjønner hvor alvorlig dette er - har en følelse av at han ikke helt har forstått det.

Ihvertfall - jeg føler sterkt med deg. Du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår din smerte og behovet for noe som kan roe ned deg.

Alopam inneholder oxazepam og er et synonympreparat til Sobril. Dessverre er det slik at bruk av disse medikamentene frarådes fordi de har gitt noe forhøyet risiko for fosterskader. Merk at jeg skriver _noe_forhøyet. Dvs. barnet har absolutt størst sjanse for å være frisk og fin, men en liten risiko for leppe/ganespalte blir noe høyere.

Jeg vil anbefale hyppige samtaler med noen du stoler på for å dempe denne angsten. Særlig dersom den har med din manns utroskap å gjøre, og dersom du var angstfri før dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest så lei meg hver dag

Jeg forstår din smerte og behovet for noe som kan roe ned deg.

Alopam inneholder oxazepam og er et synonympreparat til Sobril. Dessverre er det slik at bruk av disse medikamentene frarådes fordi de har gitt noe forhøyet risiko for fosterskader. Merk at jeg skriver _noe_forhøyet. Dvs. barnet har absolutt størst sjanse for å være frisk og fin, men en liten risiko for leppe/ganespalte blir noe høyere.

Jeg vil anbefale hyppige samtaler med noen du stoler på for å dempe denne angsten. Særlig dersom den har med din manns utroskap å gjøre, og dersom du var angstfri før dette skjedde.

Tusen takk for svar.

Skjønner at jeg må klare meg nå uten de medisinene, og at jeg heller trenger å jobbe meg gjennom dette med hjelp fra andre. Har god støtte fra venninner og familie, men har skånet de litt, for de blir så triste de også. Men nå må babyen komme først. Lot mannen min lese innleggene, så nå skjønner han også at han må trå til. takk for at dere er her. Må sørge for hyppigere profesjonell hjelp også.

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...