Gå til innhold

Stikkende smerter i skjeden


Gjest Tuttifruttii

Anbefalte innlegg

Gjest Tuttifruttii

Kjære jordmor!

I natt våknet jeg to ganger av stikkende smerter i skjeden. De var regelmessige (pulserende), og varte kanskje 30-40 sek. før det ga seg igjen.

Jeg har kjent det før også, men tenkte ikke så mye på det da. Nå lurer jeg på hva det er? Kan det være farlig?

Har nettopp sjekket urinen. Den var fin (ingen urinveisinfeksjon). Kan nevne at jeg hadde en kynner for ca. 1 uke siden, etter at jeg drev for hard julevask. Hva skal jeg gjøre om jeg får flere kynnere?

Jeg er i uke 20.

Vennlig hilsen Tuttifrutti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

I prinsippet kan man si at smerter som kommer og går, uten å bli verre eller opptrer med større hyppighet, ikke er i den alvorlige kategorien. Det er ikke så lett å anta hva det var du har kjent i skjeden, men når du kjente smerten som pulserende, er det lett å anta at en stor blodåre i bekkenet kanskje kan ha presset på en nerve som ga smertesignaler ned i skjeden.

Kynnere er ikke så uvanlig å ha, selv i uker 20, men de skal ikke gjøre vondt. At du kjenner at livmoren din blir hard, er ikke farlig. Hvis de kommer veldig tett og regelmessig, med minutters intervaller, er det selvfølgelig noe annet. Over lengre tid kan slike hyppige kynnere, hvis de er sterke nok, påvirke livmorhalsens modenhet, noe som er alt for tidlig for deg. At du har en kynner nå og da, og at de også etterhvert kan komme ganske tett, er ikke noe å bekymre seg over, så lenge de ikke gjør vondt eller er plagsomme. Er du i tvil, skal du snakke med din lege/jordmor om hva du opplever, så kan dere evt. få avklart om de er av akseptabel styrke.

Hvis man får hyppige kynnere, er det lurt å legge seg litt for å hvile, evt. sette seg og ta det som et signal om at man kan skru ned tempoet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...