Gå til innhold

uklart om herpes

Anbefalte innlegg

Min nye kjæreste har fortalt meg at hun for ca. tre år siden hadde noe som legen mente var et herpesutbrudd på kjønnsleppene. Hennes immunforsvar var på det tidspunktet meget svekket pga. sterk medisinering ifm. annen sykdom. Hun har ikke hatt merkbare utbrudd siden, og hennes lege har antydet at det kunne være "en variant som kanskje ikke kom igjen". Mine spørsmål er: 1) kan utbruddet, teoretisk sett, ha vært forårsaket av HSV1, og ikke HSV2 (herpes genitalia)? I så fall, bør man forholde seg på samme måte som ved HSV2? 2) Hva risikerer jeg ved å gi henne oralsex, enten det er HSV1 eller HSV2? (jeg har hatt HSV1-utbrudd på leppene samt vannkopper før). 3) Kondomet sprakk under siste samleie uten at jeg merket det. Tør du anslå den teoretiske sannsynligheten for at jeg er smittet? Jeg er takknemlig for all informasjon om temaet; de opplysninger jeg har kunnet finne andre steder har vært noe uklare og til dels motstridende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12922-uklart-om-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære verdi.

Genital Herpes forårsakes som regel av type 2,men kan også forårsakes av type 1.Herpes av begge typer kan smitte ved oralsex.Sannsynligvheten for smitte hvis hun ikke hadde utbrudd er ikke tilstede.Sannsynligheten hvis hun hdde utbrudd er liten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12922-uklart-om-herpes/#findComment-64414
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...