Gå til innhold

Jeg trenger hjelp, men hvordan og hva?

Anbefalte innlegg

Gjest detvarengang

Bakgrunnsinfo:

Er 19år gammel jente. Jeg har slitt med angst & depresjon i over tre år. Bruker 30mg cipralex og 300mg lamictal, samt 60mg buspar, daglig.

Problem:

Jeg er på rehabiliteringspenger. Har vært det en stund nå. Jeg har IGJEN isolert meg fra alle former for sosial kontakt. Fordi jeg ikke gidder å ha sosial kontakt.

Jeg har snart i over to uker vært alene i leiligheten, av og til på butikken som er 10m unna og en gang en tur ut.

Jeg føler at jeg ikke lenger klarer å ta fatt i livet på egenhånd. Jeg er ikke suicidal, men jeg ser ikke lenger meningen med noe.

Lovte blant annet at jeg skulle prøve å lese til et kurs. Jeg klarer nesten ikke å lese innholdsfortegnelsen engang.

Jeg flyttet i sommer slik at jeg enda ikke har fått en ny psykiater.

Har vært mye borti alkohol, men jeg er den typen som ikke blir avhegnig av noe.

Livet mitt: Sove, sove, sove, spise, sove, pc, tv, sove.

Sånn har det vært de to siste ukene og egentlig før det også.

Ingenting spesiellt har skjedd, men nå er jeg bekymret for både min psykiske og ikke minst fysiske helse.

Jeg trenger hjelp til å kunne komme meg tilbake til en vanlig hverdag igjen. Klarer det overhode ikke på egenhånd.

Skal til fastlegen på fredag.. Hva slags hjelp har jeg krav på? Hva burde jeg spørre om?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129286-jeg-trenger-hjelp-men-hvordan-og-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rehabiliteringspenger!

Jeg vet ikke hvordan,men du kan vel gå til din fastlege (hvis du har fått deg en ny fastlege) og be han henvise deg til en psykolog o.l.... eller at du begynner å åpne deg for en nær person som du stoler på....

En annen måte å komme seg ut i jobb på, er å søke på yrkesrettet attføring. Søknad får du hos Aetat og fastlegen kan evt. hjelpe deg med det...

Jeg har også et spørsmål til deg.. Jeg går nemlig nå på attføring og skal bli skrevet over til trygdekontoret på rehabiliteringspenger. Kan du forklare meg litt generelt hva rehabiliteringspenger går ut på i og med at jeg selv ikke har fått så mye informasjon om det... Er interessert i å høre fra andre folk som går på det om hva slags erfaringer dem har gjort seg om det....

Gjest Rehabiliteringspenger!

Du har krav på:

Yrkesrettet attføring som er et tiltak som ligger under Aetat som skal hjelpe deg å komme tilbake til vanlig arbeid (skolegang,hospitering, arbeidstrening osv...)

Her kan du lese mer i lovverket om hva slags rettigheter du har innenfor yrkesrettet attføring:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19970228-019-035.html&dep=alle&emne=folketrygdloven&

Du har også noe som heter medisinsk rehabilitering som du også kan ha rettigheter på (vet ikke om du er under det tiltaket nå):http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19970228-019-034.html&dep=alle&emne=folketrygdloven&

Er ikke helt sikker på hva mer du skal spørre om,men du kan jo muligens fortelle fastlegen din hvordan du egentlig har det i hverdagen. Altså at du sliter mye og ønsker å få en helt vanlig hverdag slik som andre mennesker har....

Du kan jo også spørre om muligheter til å få trent deg opp til sosiale situasjoner... Altså slik at du får kommet deg ut i stedet for å bare sitte inne i leiligheten...Altså spørre om å søke om støttekontakt som kan bli med deg ut eller begynne på forskjellige aktiviteter eller kurs o.l.. der hvor du kan treffe andre....

Kanskje dem også har et dagsenter for folk med forskjellige psykiske plager der hvor du bor som du kan gå dit om dagene og treffe andre mennesker eller å gjøre noen aktiviteter der.. Det pleier også å være en del aktiviteter på slike sentre....

Du kan også spørre om hun kan søke deg inn til en psykolog som har kapasitet til å ta i mot pasienter (det er så dårlig kapasitet i psykiatrien i dag) enten av privat slag eller offentlig slag....

Håper at du får en bedre hverdag, og lykke til videre!

Du får fortelle oss hvordan det har gått hos fastlegen!

dette er mitt nick

Jeg vet ikke hvordan,men du kan vel gå til din fastlege (hvis du har fått deg en ny fastlege) og be han henvise deg til en psykolog o.l.... eller at du begynner å åpne deg for en nær person som du stoler på....

En annen måte å komme seg ut i jobb på, er å søke på yrkesrettet attføring. Søknad får du hos Aetat og fastlegen kan evt. hjelpe deg med det...

Jeg har også et spørsmål til deg.. Jeg går nemlig nå på attføring og skal bli skrevet over til trygdekontoret på rehabiliteringspenger. Kan du forklare meg litt generelt hva rehabiliteringspenger går ut på i og med at jeg selv ikke har fått så mye informasjon om det... Er interessert i å høre fra andre folk som går på det om hva slags erfaringer dem har gjort seg om det....

Rehabiliteringspenger får man mens man er i behandling med utsikter til bedring. Så lenge det er sjans for at du kan bli bedre kan du få nye vedtak når det forrige har gått ut.

Jeg har hatt vedtak på 1/2 år eller 1 år av gangen, og så fornyes de (har hatt rehab.penger i ca 3 1/2 år nå).

Pengene utbetales innen den 25. hver måned. Du kan også få et tillegg i utbetalingen din hvis du ble alvorlig syk før du fyllte 26 år (denne ordningen heter "ung ufør", og det har ikke noe med uføretrygd å gjøre).

Man får "ung ufør" på yrkesrettet attføring også hvis man har krav på det. Det vurderes fra person til person hva som regnes for "alvorlig" for å komme under "ung ufør".

Vennlig hilsen

Gjest Rehabiliteringspenger

Rehabiliteringspenger får man mens man er i behandling med utsikter til bedring. Så lenge det er sjans for at du kan bli bedre kan du få nye vedtak når det forrige har gått ut.

Jeg har hatt vedtak på 1/2 år eller 1 år av gangen, og så fornyes de (har hatt rehab.penger i ca 3 1/2 år nå).

Pengene utbetales innen den 25. hver måned. Du kan også få et tillegg i utbetalingen din hvis du ble alvorlig syk før du fyllte 26 år (denne ordningen heter "ung ufør", og det har ikke noe med uføretrygd å gjøre).

Man får "ung ufør" på yrkesrettet attføring også hvis man har krav på det. Det vurderes fra person til person hva som regnes for "alvorlig" for å komme under "ung ufør".

Vennlig hilsen

Takk for et flott og utfyllende svar!

Nå skjønner jeg også hvorfor jeg får mer attføringspenger enn dem andre på min alder får....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...