Gå til innhold

Positive verdier - blod og urin


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg var på kontroll i dag (gravid i uke 13/14), men jordmor var syk, så jeg ble sendt litt hit og dit mellom lege, helsestasjon og forværelse (lab-person). Blodtrykk var fint (100/50), blodprosenten bra (12,6), men urinen hadde L+ og b2+ (tror det er dette som står på skjemaet).

Betyr ikke dette at jeg har en infeksjon? Jeg var tidligere (for inntil to år siden) plaget ofte av urinveisinfeksjoner, men ikke nå lenger. Føler meg frisk som en fisk. Hva betyr så de positive verdiene?

Jeg fikk dessverre ikke helt svar på alt i dag, siden det ble litt kaos på kontrollen. Håper jordmor er frisk neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff - overskriften ble litt misvisende. Den burde ha vært:

"Positive verdier i urinen - proteiner og blod"

Lab-damen sa at leuko.... var positive - er dette proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at du hadde utslag på prøven (vet ikke hva b'en står for), men de skulle vel sende den til dyrkning? Har hatt utslag på urinprøvene 2 ganger. En gang (L+++) hadde jeg en urinveisinfeksjon og måtte ta pencillin, og en annen gan (L++) var det ingenting. De dyrket prøvene begge gangene, og så måtte jeg ringe ned til dem dagen etter for å få svar på prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L+ betyr at du har antydning til leucocytter i urinen. Dette er bakterier som kan forårsake urinveisinfeksjon. Når det kun er lite (1 eller + er lite), er det som regel kun forurenset prøve. Dvs. at noe slimhinne kan ha komme i urinen, bakterier som sitter i kjønnshårene el. glasset ikke var helt rent.

B+ betyr at det var spor av litt blod i urinen. Det behøver heller ikke bety noe. Det kan være tegn på kraftig urinveisinfeksjon, eller annen blødning i urinveiene. Men igjen kan det kun være en rift i kjønnsorganet f.eks.

Hadde jeg tatt testen, ville jeg sendt den til dyrkning for sikkerthetsskyld. Da kan man mer nøyaktig se hvor mye bakterier/blod det var. Man vil også få greie på om det er en sannsynlig infeksjon eller bare forurensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

L+ betyr som oftest at man har fått litt sekret fra skjeden blandet med urinen. B står for blod, d.v.s. at det kanskje er en anelse blod i urinen, som også gjerne kan komme fra skjeden. Har du symptomer på urinveisinfeksjon, er det lurt å få sjekket urinen med mikroskop og dyrkning. Både blod og leukocytter kan man ha i urinen ved urinveisinfeksjon, men så lenge du ikke har noen symptomer på dette, kan dere sikkert la saken bero. Leukocytter er det samme som hvite blodlegemer, ikke proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...