Gå til innhold

Prolaktin


Gjest petrine

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og mannen min er i gang med utredning vdr. ufrivillig barnløshet, og har allerede fått påvist dårlig sædkvalitet. Det ble foretatt innvendig ultralyd og alt så greit ut hos meg. Det ble tatt hormonprøver av meg og jeg fikk beskjed om at jeg hadde forhøyet verdi av hormonet prolaktin. (nivået var på 700 og ett eller annet) Jeg fikk derfor beskjed om å ta en ny test som skulle sendes til hormonlaboratoriet på Aker. Dette ble gjort og denne var fortsatt for høy, nå er nivået på 813. Jeg har ikke fått snakke med legen, og legesekretæren mente at dette ikke var nødvendig og ville ikke gi meg time for å snakke med lege om dette. (jeg kunne heller ikke få kontakt med legen på telefon). Så nå sitter jeg her og er full av spørsmål. Skal ta ny prøve om 3 mnd.

(jeg kan nevne at jeg har sånn noenlunde regelmessig mens, varierer mellom 27 og 35 dager det siste året.)

Sånn som jeg har forstått det påvirker jo dette sjansene for å bli gravid. Hvilken innvirkning vil dette ha på evt. prøverørsbehandling?

- petrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har selv hatt forhøyet prolaktin en periode for mange år siden,

Det eneste jeg merket til dette var at brystene var ekstra ømme.

Prolaktin stimulerer melkekjertlene i brystene og hvis verdien er høy kan eggløsningen/mens forsvinne og derfor redusere mulighetene til å bli gravid.

Jeg hadde normal mens og derfor ba legen meg om å vente å se det an.

Etter noen måneder var alt iorden igjen.

Noen ganger er det nødvendig med en hormonkur for å komme på rett kjøl igjen men dette kan også gå tilbake av seg selv.

det opplevde ihvertfall jeg.

Dette er vel 10 år siden,

Nå har jeg fått barn og har ikke merket noe til dette siden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Stress eller medikamenter (nervetabletter) kan øke nivået av dette hormon. En lett forhøyelse betyr sjelden noe (Akers øvre grense er 550). Hvis neste verdi også er for høy, kan man overveie behandling med f.eks. Parlodel, se vedlegg:

Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen hos alle. Under graviditet og amming stiger produksjonen og stimulerer melkeproduksjonen i brystet. Det fører også til at hormonproduksjonen i eggstokken hemmes, og det medfører at menstruasjonen kan utebli ved at eggløsningen hemmes. Det er forklaringen på at mensen stopper opp hos ammende kvinner og at de derfor ikke kan bli gravide.

Noen produserer for mye prolaktin utenom graviditet, og de kan få melkesekresjon (man kan presse litt melk ut fra brystet). Prolaktin kan øke ved stoffskifteforstyrrelser eller ved bruke av spesielle nervemedisiner. Stress kan også øke prolaktin. I meget sjeldne tilfeller et det en godartet svulst på hypofysen som er årsak til den økte produksjon av hormonet, men da er nivået meget høyt. En slik svulst behandles med tabletter og går da tilbake, så det er sjelden at man behøver å operere. En blodprøve vil avsløre mengden av prolaktin, CT eller MR (en slags røntgen-undersøkelse) av hypofysen vil avsløre om det foreligger en svulst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...