Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmede og demens

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Psykisk utviklingshemmede har vel per definisjon en demens (svekket kognitiv funksjon).

Den mest vanlige testen ved begynnende demens er MMS - Mini Mental Status.

Hva slags test er MMS (mini mental status), og hvor kan jeg henvende meg?

Er denne testen også beregnet for psykisk utviklingshemmede? Tenker da på om de klarer å gjøre rede for seg under en slik test.

Er denne testen også beregnet for psykisk utviklingshemmede? Tenker da på om de klarer å gjøre rede for seg under en slik test.

Det er jo ekstremt store variasjoner i hvor godt utviklingshemmede klarer å "gjøre rede for seg" da, fra null språklig uttrykk og språklig forståelse, til nesten-normal språkforståelse og -evne.

Hva er du egentlig ute etter?

Det er jo ekstremt store variasjoner i hvor godt utviklingshemmede klarer å "gjøre rede for seg" da, fra null språklig uttrykk og språklig forståelse, til nesten-normal språkforståelse og -evne.

Hva er du egentlig ute etter?

Jeg er først og fremst ute etter å vite hvor jeg kan henvende meg ang MMS.

Jeg er først og fremst ute etter å vite hvor jeg kan henvende meg ang MMS.

Hva er bakgrunnen for ønsket om å kartlegge hvorvidt en person med downs syndrom også har demens? Er ikke personen med downs uansett avhengig av ganske mye hjelp og tilsyn? Eller går det på hva man skal eller ikke skal kunne forvente av mestring?

Uansett hadde du kunnet finne ut mer om MMS om du tok et søk på google:

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Mini+Mental+Status

(å søke på uttrykket MMS er som du sikkert skjønner ikke noe sjakktrekk, så lenge det ikke handler om meldinger på mobil)

Annonse

MMS er laget for folk som har hatt normal kognitiv funksjon og hvor en mistenker at denne nå er redusert.

De kognitive evnene til personer med PU utredes vanligvis ved hjelp av WAIS som er en IQ-test.

Hva er bakgrunnen for ønsket om å kartlegge hvorvidt en person med downs syndrom også har demens? Er ikke personen med downs uansett avhengig av ganske mye hjelp og tilsyn? Eller går det på hva man skal eller ikke skal kunne forvente av mestring?

Uansett hadde du kunnet finne ut mer om MMS om du tok et søk på google:

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Mini+Mental+Status

(å søke på uttrykket MMS er som du sikkert skjønner ikke noe sjakktrekk, så lenge det ikke handler om meldinger på mobil)

Ved å kartlegge demens hos perosner med Downs så kan en jo finne ut evt medesiner mot angst eller andre problemer de sliter med.

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...