Gå til innhold

medisin-lungeemfysem

Anbefalte innlegg

Gjest søstera

Min søster har hatt lungeemfysem i 5 år. Hun bruker Atrovent 15 mg/ml? og Ventoline. I det siste synes hun at Atroventen ikke hjelper henne - heller tvert imot. Hun bruker Atrovent og Ventoline 2 støyt 4 ganger daglig. I tillegg har doktoren sagt hun kan ta så mye Atrovent som hun vil. Hun tar en ekstra Ventoline om hun vokner om natten og er tungpustet da hun som sagt ikke synes Atroventen hjelper. Hvor mye Ventoline kan hun ta? Hva synes dere om doseringen, bruk av medikamentene? Er det andre/bedre? Hva med at Atroventen ikke virker? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12969-medisin-lungeemfysem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Mht dosering saa pleier man ta Atrovent 0,250 mg og Ventoline 5 mg paa inhalator x fire i doegnet. Det er ogsaa vanlig aa ta disse medisinene i vanlig inhalasjon. Dette pleier aa vaere ypperlige medikamenter mot emfysem og de som er mest brukt, da de sammen er som "dynamitt". De virker paa den glatte muskulaturen i luftveiene slik at denne slappes av og pusten blir bedre, men de virker paa hver sin maate slik at de gir dobbelt effekt, kan man si. Naar disse medisinene ikke lenger virker, boer hun gaa til legen sin og be om noe som har lengre virketid naar hun vaakner om natten. Vi har medisiner med ca. 12 timers virketid. Hvis hun ikke har forstoeverapparat, kan hun spoerre legen sin hva han syns om dette. Forstoeverapparater gir kraftigere dose, og hver inhalering tar ca 7 minutter. Foruten medikamenter, saa maa jeg selvsagt si at det aller beste en emfysempasient kan gjoere selv, er aa slutte aa roeyke ( hvis hun roeyker, da). Da vil den skadelige prosessen stanse opp, og etter en tid vil normal aldringsprosess ta over. Det skadde vevet vil ikke heles, men det vil heller ikke bli ytterligere skadd. Saa her er det mye aa hente.Ellers finnes det rehabiliteringsprogramm for emfysem- og KOLS-pasienter. Dette vet hennes lege sikkert om, og kan henvise henne til et senter som driver paa med dette. Jeg har ikke stor nok kunnskap om din soester til aa svare presist forhenne, saa dette blir helt generelt. Men jeg haaper det kan hjelpe noe i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12969-medisin-lungeemfysem/#findComment-63647
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...