Gå til innhold

Taxi - takstameter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Vincent

10

• Reg@l

2

• fresja

2

• rufsetufsa

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest norsklæreren

Du skriver:

"Man ikke bare 'kan' - man skal. "x" er feil på norsk."

Da konkluderer vi med at det mennesker gjør når de forplanter seg heter seks, en bil der man betaler for å bli kjørt dit man vil heter taksi, og en viss type eksotisk mat heter teksmeks.

;o)

Neida. Det heter "samleie", "drosje" og "krydret mat". :-)

Du skriver:

"Man ikke bare 'kan' - man skal. "x" er feil på norsk."

Da konkluderer vi med at det mennesker gjør når de forplanter seg heter seks, en bil der man betaler for å bli kjørt dit man vil heter taksi, og en viss type eksotisk mat heter teksmeks.

;o)

Det heter "knulle", "taksameterbil" og "søppelmat".

Hvordan ville du uttalt det, da? Mulig jeg ikke er så stø på å lese uttale - men det så da ikke galt ut det du skrev der?

Sitat: "Hvordan ville du uttalt det, da? Mulig jeg ikke er så stø på å lese uttale - men det så da ikke galt ut det du skrev der?"

I første setning skal det ikke være komma.

I andre setning bør det være komma, og ikke bindestrek.

:-)

Annonse

Gjest norsklæreren

Sitat: "Hvordan ville du uttalt det, da? Mulig jeg ikke er så stø på å lese uttale - men det så da ikke galt ut det du skrev der?"

I første setning skal det ikke være komma.

I andre setning bør det være komma, og ikke bindestrek.

:-)

;-)

Annonse

"Man kan bruke "ks" i stedet for "x", det er riktig."

Man ikke bare 'kan' - man skal. "x" er feil på norsk.

Men - vi skjønner alle hva det handler om, og jeg irriterer meg svært lite over stavefeil på DOL.

Det sm imidlertid irriterer meg grenseløst er disse faens sms-forkortelsene som "d" og "r" og satans oldemor.

Dét er, som Jacob sier, et samfunn i forfall.

Står det taksi i ordboka også? Eller kan man skrive taxi, men ikke taxameter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...