Gå til innhold

jente 21


Gjest heidi marie borch

Anbefalte innlegg

Gjest heidi marie borch

hvordan foregår enkli en undersøkelse hos gynekolog? jeg har hørt mange si at det er vond...

jeg har vært sammen med kjæresten min i et halvt år- vi har endel sex og sann. men jeg har aldri vært hos legen og latt han se på meg....

må jeg det? KAN DET VÆRT NOE GALT? jeg er IKKE gravid- har tatt tester for dette....

skal jeg skreve med bena og dere ta ekle ting innimeg?

hmb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Hei! Hadde noen spørsmål angående GU selv for noen dager siden.. Har kopiert det jeg fikk som svar av Mette Moen.

Det gjør ikke vondt, de tar vel en klamydiatest av deg.. Cellepørver tar de nok ikke, hvis de ikke har mistanke om forandringer. Slapp av.. de ser mange underliv i løpet av en dag, så de ser ikke spesielt på ditt! Det er jo jobben deres.. Jeg var veldig nervøs første gang, men nervene forsvant når jeg satt meg i stolen - det er jo kun for ditt eget beste! Har du klamydia og går med det lenge, kan du bli steril..

Her kommer det Moen skrev!

-Pricilla

Gynekologisk undersøkelse

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Ved undersøkelsen føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, ikke som rutine.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig. Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen.

Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve.

Ultralyd brukes stort sett kun av spesialister i gynekologi som et supplement til undersøkelsen, spesielt hvis legen finner noe unormalt eller er i tvil om sitt funn. 'Rutinemessig' bruk av ultralyd har liten hensikt.

Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Gynekologisk undersøkelse

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Ved undersøkelsen må kvinnen ligge på en undersøkelsesbenk med benene fra hverandre så legen kan undersøke. Det føles ofte ubehagelig for kvinnen å ligge slik med underlivet blottet. Husk, at for legen er det en vanlig 'arbeidssituasjon'. Det føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, det gjøres ikke som rutine.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig.

Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen.

Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve.

Ultralyd brukes stort sett kun av spesialister i gynekologi som et supplement til undersøkelsen, spesielt hvis legen finner noe unormalt eller er i tvil om sitt funn. 'Rutinemessig' bruk av ultralyd har liten hensikt.

Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...