Gå til innhold

Julemat-alt nei?


angels

Anbefalte innlegg

Hei kjære jordmor,

Jeg har fått høre mange motstridende argumenter og råd om hva gravide kan og ikke kan spise av julemat. Nå er jeg blitt fryktelig usikker. En del av det har jeg allerede spist og så fått vite er farlig...

Jeg er 25 uker på vei.

Hva kan jeg spise av røkelaks, spekemat, sursild, kalverullade, julerull, gravlaks osv osv. Vær så snill og list og ja og nei mat for meg. Jeg blir helt surrete i hodet av dette. Og vil jo selvfølgelig ikke skade babyen min. Men vil gjerne spise den maten jeg er mest glad i. Har gledet meg sånn til jul og er nettopp ferdig med hyperemesis og kunne godt gått opp noen kilo litt snart...

Klem fra Sanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du kan trygt spise det aller meste av det som for de fleste av oss hører inn under julematen. Nesten alt kjøtt kan du spise. Rått kjøtt er ikke så vanlig og jeg vil heller ikke anbefale deg det nå i svangerskapet. Roastbiff som er litt rødt i midten, regnes selvfølgelig ikke som rått kjøtt. Av fiskemat bør du holde deg unna ferskvannsfisk p.g.a. til tider meget høyt kvikksølvnivå. Gravet og raket fisk hadde jeg valgt å holde meg unna. Røket laks går helt fint så lenge det er saltvannsfisk. Egg i alle former, sild likeså er helt fint og sunt. Enkelte sjeldne sorter ost, f.eks. lagrede franske oster kan du også kutte ut. Det samme gjelder blåsmuggoster. Jeg vet at noen har sagt man bør holde seg unna skalldyr. Det er jeg ikke enig i. Det er spes. når man ammer at man anbefales å kutte ut dette fordi barnet kan, hvis det er allergi i familien, utvikle allergi. God Jul, og spis godt til glede for deg selv og barnet ditt.

P.S. Tobakk og alkohol er selvfølgelig nei-varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...