Gå til innhold

Vernepleier utdanning, for og imot..

Anbefalte innlegg

Gjest Vernepleier
Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt på 25 år. I dag jobber jeg som butikksjef. Treffer riktig nok mange mennesker i jobben min, men når jeg går hjem etter endt arbeidsdag, føler jeg ikke akkurat at jeg har utrettet noe spessielt. I allefall ikke noe som betyr noe for mennesker. Har ikke noe spessiell utdanning utover vgs, men vurderer nå å utdanne meg som vernepleier.

I den anledning ønsker jeg å høre fra dere som har erfaring og meninger om yrke og utdannelse.

Ønsker meg en jobb der jeg føler jeg kan utrette noe som kan gi mennekser en bedre hverdag. Gjøre noe konstruktivt! Har muligens ønske å jobbe med unge mennesker som sliter med rusproblemer, er dette veien å gå da? Håper noen kan komme med innspill, på forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosinom kan du bli - da kan du jobbe med rus....

Ellers er det jo sånn at butikkansatte (den typen av de som er smilende, hyggelig og pratsom) ofte gir kunder - kanskje spesielt eldre og ensomme - en bedre dag med et smil.

Gjest v.pl selv
Skrevet

som vernepleier vil du kunne jobbe innenfor rusomsorg ja, uten tvil. man har veldig mange retninger man kan gå med den utdannelsen, feks. barnevern, skoler, i barnehager vet jeg v.pl som jobber, eldreomsorg (sykehjem, hj.spl), sykehus, rehabilitering, og som du spør om; rusomsorg.

eller du kan ta litt videreutdanning (trenger ikke nødvendigvis det heller), for å få deg en "kontorjobb", som feks på sosialkontor eller annet i kommune/stat/fylke.

og selvsagt kan du jobbe med utviklingshemmede, (i alle mulige varianter og på ulike steder, feks i bolig) som denne utdannelsen til å begynne med var mest rettet mot. nå er det anderledes, man har et hav av veier man kan gå etter endt utdanning.

men jeg ville likevel ha valgt anderledes om jeg hadde fått velge på nytt. dette er ikke akkurat et yrke man blir rik av.

lykke til!

Gjest Vernepleier
Skrevet

som vernepleier vil du kunne jobbe innenfor rusomsorg ja, uten tvil. man har veldig mange retninger man kan gå med den utdannelsen, feks. barnevern, skoler, i barnehager vet jeg v.pl som jobber, eldreomsorg (sykehjem, hj.spl), sykehus, rehabilitering, og som du spør om; rusomsorg.

eller du kan ta litt videreutdanning (trenger ikke nødvendigvis det heller), for å få deg en "kontorjobb", som feks på sosialkontor eller annet i kommune/stat/fylke.

og selvsagt kan du jobbe med utviklingshemmede, (i alle mulige varianter og på ulike steder, feks i bolig) som denne utdannelsen til å begynne med var mest rettet mot. nå er det anderledes, man har et hav av veier man kan gå etter endt utdanning.

men jeg ville likevel ha valgt anderledes om jeg hadde fått velge på nytt. dette er ikke akkurat et yrke man blir rik av.

lykke til!

Takk for svar.

Har skjønt at dette ikke er veien å gå for å bli rik, men håper alikevel at det kan være verdt det på andre måter. Må si jeg savner det å glede seg til å gå på jobb. Føle at man har oppnådd noe igjennom arbeidsdagen sin, ikke bare konsentrert seg om bruttofortjeneste og slike ting :)

Er det slik å forstå at det mest negative med dette yrke er lønna, og det mest possitive er tilbakemeldingene fra menneskene man jobber med?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...