Gå til innhold

er jeg alkoholiker?


jjohnsen

Anbefalte innlegg

jeg drikker 6 pils hver dag og litt sprit og tyrkisk pepper for å døyve problemene mine. jeg er shcizofren, og bruker en del medisiner. jeg klarer ikke å fortelle psykiateren min dette for da vil han sende meg på avrusningshjem. hva skal jeg gjøre og hvem kan jeg fortelle dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si deg hva du skal gjøre, men jeg synes du skal fortelle det til psykiateren din, selv om det måtte bety at han sender deg på avrusningshjem eller ikke...du må være motivert, skal du kutte ut alkohol. Det virker ikke som om du er det nå, men det kommer kanskje senere?

Jeg tror for øvrig at han ikke uten videre kan "sende deg på avrusning" uten at du selv er motivert for frivillig innleggelse. Det skal i så fall ganske sterke grunner til, for å kunne benytte tvangsparagraf i forhold til rusmisbruk alene. Det skal også sterke grunner til for å bruke tvang overfor en pasient, og det skal begrunnes skriftlig overfor deg (dette gjelder den sprøyta du får).

De kan ikke gjøre dette, dersom det ikke er gitt skriftlig begrunnelse for at det skal gjøres. Det samme gjelder i tilfelle tvangsinnleggelse, det er ikke noe de uten videre kan gjøre, uten å begrunne det skriftlig. Det har med pasientrettigheter å gjøre. Se lov om pas. rettigheter (jeg tror det er kap. 6 som omhandler tvang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si deg hva du skal gjøre, men jeg synes du skal fortelle det til psykiateren din, selv om det måtte bety at han sender deg på avrusningshjem eller ikke...du må være motivert, skal du kutte ut alkohol. Det virker ikke som om du er det nå, men det kommer kanskje senere?

Jeg tror for øvrig at han ikke uten videre kan "sende deg på avrusning" uten at du selv er motivert for frivillig innleggelse. Det skal i så fall ganske sterke grunner til, for å kunne benytte tvangsparagraf i forhold til rusmisbruk alene. Det skal også sterke grunner til for å bruke tvang overfor en pasient, og det skal begrunnes skriftlig overfor deg (dette gjelder den sprøyta du får).

De kan ikke gjøre dette, dersom det ikke er gitt skriftlig begrunnelse for at det skal gjøres. Det samme gjelder i tilfelle tvangsinnleggelse, det er ikke noe de uten videre kan gjøre, uten å begrunne det skriftlig. Det har med pasientrettigheter å gjøre. Se lov om pas. rettigheter (jeg tror det er kap. 6 som omhandler tvang).

takk for svar mimmi

skal til psykiateren min i morgen får se hva jeg forteller han der i timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selvsagt ikke om du er alkolholiker, men du har helt klart et alkoholPROBLEM...!

Fortell dette til legen din.

Mvh

skal prøve å fortelle psykiateren min i morgen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar mimmi

skal til psykiateren min i morgen får se hva jeg forteller han der i timen

Hei igjen....det var ikke lov om pasientrettigheter som hadde det om tvangsbehandling, selv om det muligens står omtalt der også, men det var lov om psykisk helsevern kap. 3. Jeg har funnet en link til denne her:

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...