Gå til innhold

Serotonin, angst og tvangslidelser


natolars

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående angst, tvangslidelser og serotonin som jeg håper NHD eller andre kan svare på

Vi har jo mange forskjellige antidepressiva på markedet i Norge. Nesten alle av dem virker inn på serotonin-systemet i hjernen. Flere av disse har også andre effekter i tillegg til den antidepressive effekten; de har en meget gunstig virkning på angst og tvangslidelser. Dette gjelder i all hovedsak SRRI og TCA.

Nå har vi andre medisiner som også har innvirkning på serotonin-sytemet, men som har liten eller ingen effekt på angst og tvangslidelser. Et eksempel på dette er Remeron. Den hjelper mot depresjonene mine, men ikke på angsten og tvangstankene. Hvorfor er det slik?

Av egen erfaring har jeg funnet ut at Anafranil hadde meget god effekt på min angst og mine tvangstanker. SSRI hadde liten eller ingen innvirkning; jeg hadde før Anafranil prøvd alle SSRI, med unntak av Fontex. Dessverre måtte jeg slutte med Anafranil fordi jeg fikk høyt blodtrykk og høy/ustabil hjerterytme av den.

Den ga meg også noen seksuelle bivirkninger, men ikke like kraftige som SSRI.

Av dette har jeg trukket denne konklusjonen: De medisinene (SSRI og TCA) som hjelper mot angst og tvangslidelser, _kan_ også gi seksuelle bivirkninger. Remeron gir som kjent ingen seksuelle bivirkninger, selv om den også virker inn på serotonin-systemet. Er det da slik at slik at SSRI og TCA virker inn på spesifikke serotonin-reseptorer; reseptorer som Remeron _ikke_ virker inn på, og at disse reseptorene "styrer" angst, tvangslidelser og libido?

Zyprexa virker som kjent også inn på serotonin-systemet. Kan den da ha en antidepressiv effekt, gunstig effekt på panikkangst og/eller frittflytende angst, og/eller tvangstanker/tankekaos? Hvis ja, gir den seksuelle bivirkninger?

Mange og innviklede spørsmål, men jeg håper du kan svare på dem.

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...