Gå til innhold

NHD- Narkotika og kroniske psykoser


Gjest towandaaahh!!

Anbefalte innlegg

Gjest towandaaahh!!

Jeg er for tiden innlagt i en åpen avdeling. En av pasientene her brukte for en del år tilbake hasj og lsd, samt kokain - som en en gangs forteelse. I etterkant ble hun brått psykisk dårlig, med psykoser, vrangforestillinger, agressivitet m.m. Nå har hun vært psykotisk i flere år sammenhengende. Før hun ble syk ble hun sett på som en svært oppegående jente, intelligent, flink på skolen, god likt osv...

Det er så forbanna trist å se at en "uskyldig" flørt med narkotika har ødelagt så mye av livet hennes. Hun får en dunge med ulike medisiner hver dag, og bivirkninger deretter...vektøkning, nedsatt mimikk, skjelvinger...

Jeg lurer på om det er vanlig at denne typen pasienter noen gang blir friske? Kan de bli som de var før de ble syke?

Finnes det noen konkret behandling bortsett fra medisiner som kan hjelpe disse pasientene?

Jeg har lest en del i aviser/sett på tv at slike "dop"utløste psykdommer ikke kan helbredes. Er det virkelig sant?

Det er så helsikes urettferdig, synes jeg, at hun kanskje må leve et helt liv på denne måten.

Takknemlig for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Min disorder ble utløst av narkotiske stoffer, har hatt det slik i 9 år nå, det er vanskelig og komme ut av det, men jeg har en tro på at det går, lsd skaper sterke forestillinger fra det ubevisste som manifesterer seg i følelselivet. Har lest om behandlingsformer for det, selv har jeg bare møtt motgang i psykiatrien angående å bli hørt for dette, de sier det er medisin.Men de tar ikke forestillingene bort. Det er de som må forståes og bearbeides. Hvis hun har hatt en bad tripp sitter den i henne og hysteriet i dette er de utløsende psykotiske symptomer.

¨Det er jævlig men slik er det narkotika virker. Den bryter ned psyken og lager vrangforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

det er nok riktig, men noen mennesker klarer å bli helt "normale" igjen.. jeg for min del skal prøve et par av de tingene her iløpet av januar, da er jeg helt aleine hjemme,og mange i vennekretsen min driver med det.. kanskje ikke det smarteste jeg kommer til å gjøre, men jeg tror ikke alle får de virkningene der, det har ihvertfall ikke venna mine fåttt... klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

det er nok riktig, men noen mennesker klarer å bli helt "normale" igjen.. jeg for min del skal prøve et par av de tingene her iløpet av januar, da er jeg helt aleine hjemme,og mange i vennekretsen min driver med det.. kanskje ikke det smarteste jeg kommer til å gjøre, men jeg tror ikke alle får de virkningene der, det har ihvertfall ikke venna mine fåttt... klem

Hei.

Vil bare gi deg en komentar på det du skriver om rusen og bruken. Du tar lett på det og det er ikke så rart for du har ikke noen erfaring eller opplevd hva den kan gjøre med deg innvendig. Tror vel heller ikke at rusen vil ødelegge deg bare ved en gang bruk tenker du vel. Vel det kommer an på hvilke stoffer du bruker. Hasjen er vel ikke så farlig ved en gang bruk, men den jevnlige bruken vil ødellege deg mentalt etterhvert, og er du som de fleste som prøver dette og det går bra og du liker det så blir det ikke bare med 1 gang men fort noe du selv tuller deg inn i. Hasjen er utrolig vanedanende og psykisk avhengighetskapende. Når det gjelder amfetamin kan den faktisk utløse vrangforestillinger og det som værre er bare etter en gang bruk, tro meg jeg vet om folk som har fått problemer bare etter en gang. Hvis du har tenkt og prøve lsd anbefaler jeg deg til å ikke gjøre det, du kan oppleve å få en bad tripp som kan ta deg inn i en psykose eller gi deg varig forandring i din personlighet.

Når det gjelder kokain vil du ikke kjenne så mye til rusen første gangen det er kun etter en tids bruk over dager du kommer inn i en kokain tilstand. Kokain fremskynder sinnslidelser hvis du er disponert- er du det? Hvordan vet du at du ikke er det?

Jeg kan fortelle deg om meg selv, jeg var en oppegående kar utadvendt, mange venner, fast jobb, kjærester, bil, utdannelse,familibånd alt lå til rette for jeg skulle kunne leve ett bra liv. Så begynte jeg å røyke hasj, for jeg var nysgjerrig og de andre gjorde det så jeg ville henge med. Hva var vel farlig med det. Den ene blåsen overtok for den andre og jeg var hekta- tro meg du blir hekta på hasj og det skjer fort hvis du prøver det noen ganger og liker det blir det fort en vane og så en uvane, når du vil slutte da vil du se at det er ikke så lett å slutte. Jeg i min nysgjerrighet og skulle være med der det skjedde skulle prøve mere. Amfetamin, Fleinsopp- som er som lsd. Det ble også noe jeg gjorde flere ganger. Så en kveld skulle vi tre stykker bruke fleinsopp- jeg fikk badtripp og holdt på og tørne. Det er 9 år siden, jeg er ennå ikke ferdig med den opplevelsen og den kan komme frem i meg som om jeg gjennopplever den på nytt. det kallse flashback- og det må jeg leve med resten av livet- og jeg kan love deg at jeg ønsker ingen noe slikt for det er helt ødelgende for ditt liv. Etter denne trippen fikk jeg mye angst og ble assosial og følelselivet forandret seg. Jeg ble sky og redd, redd meg selv og alt som rørte seg inne i meg. Jeg brukte amfetamin for å roe og amfetaminen gjorde det snart værre, fikk en kraftig avtenning som tok meg nesten inn i en psykose og spaltet meg opp slik at ingenting fungerte lenger, hukomelse om hvem jeg var før og etter var blåst bort. Slik har jeg det enda og det er 9 år siden dette skjedde. Du vil sikkert tenke at jeg ruset meg for mye, nei det gjorde jeg ikke jeg eksprimenterte for mye med meg selv og var for nysgjerrig og tenkte ikke på konsekvensene. Vel nå har du fått min historie og det vil nok ikke hjelpe en døyt på din beslutning desverre. Jeg vet hvordan du tenker jeg tenkte likedan en gang i tida, synd at jeg gjorde det og ikke tenkte annerledes så hadde jeg sluppet å hatt et ødelagt liv. Skulle jeg bli frisk så har jeg enda bare ødelagt 9 år av mitt liv og må starte så og si på nytt igjen når det gjelder sosiale, arbeid og ellers den vanlige utvikling en har i voksen alder ligger jeg langt etter nå. Narkotika ødelleger jeg strukturen i deg- dvs at det du er bygd opp av av psykiske mønster inni deg vil bli brutt ned og forandre, ja ødelagt kanskje for resten av ditt liv. Du sier at det er ingen i din vennekrets som det har skjedd noe med, i min vennekrets er ikke jeg den eneste dette har skjedd med. En har vært innlagt 8 ganger for psykose, en er schitzofren, jeg lider av hysteri og borderline, flere av mine venner har død av overdose og ingen jeg kjenner har greid og slutte med det selv om de er blitt psykisk syk. Selv var jeg nykter i 6 år etter dette men sprakk og ruset meg i ett år da var min psykiske tilstand så dårlig igjen at det er som å starte helt på nytt igjen. Rusdemonen har en utrolig makt over deg, du aner ikke hvor den sitter i deg og driver deg i bruken. Det fleste som begynner blir der til de dør. Så du skulle kanskje heller tatt en prat med de som vet om skyggesiden av dette før du starter din egen kanskje karriere på noe som ødelegger DITT LIV.

Take care sunshine

I weap a tear for you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest towandaaahh!

hei..

det er nok riktig, men noen mennesker klarer å bli helt "normale" igjen.. jeg for min del skal prøve et par av de tingene her iløpet av januar, da er jeg helt aleine hjemme,og mange i vennekretsen min driver med det.. kanskje ikke det smarteste jeg kommer til å gjøre, men jeg tror ikke alle får de virkningene der, det har ihvertfall ikke venna mine fåttt... klem

Svar til nita85.

Du sier at "noen" blir friske igjen...Hva hvis du skulle forsøke LSD/Flein og få en bad trip...og du tilfeldigvis ikke er en av disse som blir frisk.Har du tenkt skikkelig over konsekvensene av de du sier du vil gjøre?

Hva om du faktisk blir psykotisk?Vet du hva en psykose er og hva det vil si å være psykotisk?Jeg vet det ikke, men ut i fra hva jeg har sett både her inne og andre steder, ser det ut til å være et sant helvete.Noen har "klare" øyeblikk hvor de faktisk forstår hva som har skjedd med dem, før de forsvinner inn i tåka igjen. Og i de klare øyeblikkene forbanner de seg selv for at de forsøkte bare den ene gangen.

Synes du virkelig det er verdt å forsøke dop bare fordi vennene dine gjør det?Eller fordi du synes det virker spennende?Eller fordi du er så naiv at du tror at nettopp DU ikke vil bli rammet av f.eks avhengighet, kroniske depresjoner, psykoser, vrangforestillinger?

Er noen timers nytelse(?????) verdt det? Jeg bare spør.......

Tenk deg et liv som blir tilbragt på en langtidsavdeling i et psykiatrisk sykehus. Kanskje på en sikkerhetsavdeling fordi dopet har ødelagt hjernen din, ført til aggresivitet og gjort deg til en annen en den du var før du prøvde rus?Selv ved en gangsbruk kan enkelte typer dop ødelegge personligheten din. Du kan risikere å få personlighetsforstyrrelser som vil snu opp ned på resten av livet ditt.

Det er mulig at jeg virker som en kritisk, gammal hurpe, men jeg er bare 30 år og har sett med egne øyne hva rus og dop har gjort med folk. Og det har ikke utelukkende vært de "gamle" prostituerte som har gått på strøket i 25 år og rusa seg i 30 av dem.Ei jeg kjente, spratt rett inn i en kronisk psykose etter 2 Ecstacy. Hun har ennå ikke kommet ut. Og det er 2 år siden.

Jeg skriver dette for å få deg til å tenke...og for at muligens andre med dine holdninger til dop kanskje får litt av hjernen til å hindre dem i å ødelegge både seg selv og familien sin.

Uansett hva som blir skrevet her inne og hva du blir advart mot, tror jeg likevel du kommer til å prøve.Jeg kjenner ikke deg, så får min del er det ikke stort jeg kan få gjort helt direkte. Og ansvaret er jo helt og holdent ditt.

Jeg ønsker deg en god jul og et riktig godt og psykisk stabilt nyttåt!!! ;=)()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

det er nok riktig, men noen mennesker klarer å bli helt "normale" igjen.. jeg for min del skal prøve et par av de tingene her iløpet av januar, da er jeg helt aleine hjemme,og mange i vennekretsen min driver med det.. kanskje ikke det smarteste jeg kommer til å gjøre, men jeg tror ikke alle får de virkningene der, det har ihvertfall ikke venna mine fåttt... klem

Slik holdning som du har er veldig vanlig..Det er utrolig synd at man ikke ser det før det er for sent. Tenkte også sånn som deg en gang! Problemet er at man ser ikke de det går galt med stort sett, for de forsvinner ut av miljøet! Dermed virker det som om "alle tåler det". Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svar til nita85.

Du sier at "noen" blir friske igjen...Hva hvis du skulle forsøke LSD/Flein og få en bad trip...og du tilfeldigvis ikke er en av disse som blir frisk.Har du tenkt skikkelig over konsekvensene av de du sier du vil gjøre?

Hva om du faktisk blir psykotisk?Vet du hva en psykose er og hva det vil si å være psykotisk?Jeg vet det ikke, men ut i fra hva jeg har sett både her inne og andre steder, ser det ut til å være et sant helvete.Noen har "klare" øyeblikk hvor de faktisk forstår hva som har skjedd med dem, før de forsvinner inn i tåka igjen. Og i de klare øyeblikkene forbanner de seg selv for at de forsøkte bare den ene gangen.

Synes du virkelig det er verdt å forsøke dop bare fordi vennene dine gjør det?Eller fordi du synes det virker spennende?Eller fordi du er så naiv at du tror at nettopp DU ikke vil bli rammet av f.eks avhengighet, kroniske depresjoner, psykoser, vrangforestillinger?

Er noen timers nytelse(?????) verdt det? Jeg bare spør.......

Tenk deg et liv som blir tilbragt på en langtidsavdeling i et psykiatrisk sykehus. Kanskje på en sikkerhetsavdeling fordi dopet har ødelagt hjernen din, ført til aggresivitet og gjort deg til en annen en den du var før du prøvde rus?Selv ved en gangsbruk kan enkelte typer dop ødelegge personligheten din. Du kan risikere å få personlighetsforstyrrelser som vil snu opp ned på resten av livet ditt.

Det er mulig at jeg virker som en kritisk, gammal hurpe, men jeg er bare 30 år og har sett med egne øyne hva rus og dop har gjort med folk. Og det har ikke utelukkende vært de "gamle" prostituerte som har gått på strøket i 25 år og rusa seg i 30 av dem.Ei jeg kjente, spratt rett inn i en kronisk psykose etter 2 Ecstacy. Hun har ennå ikke kommet ut. Og det er 2 år siden.

Jeg skriver dette for å få deg til å tenke...og for at muligens andre med dine holdninger til dop kanskje får litt av hjernen til å hindre dem i å ødelegge både seg selv og familien sin.

Uansett hva som blir skrevet her inne og hva du blir advart mot, tror jeg likevel du kommer til å prøve.Jeg kjenner ikke deg, så får min del er det ikke stort jeg kan få gjort helt direkte. Og ansvaret er jo helt og holdent ditt.

Jeg ønsker deg en god jul og et riktig godt og psykisk stabilt nyttåt!!! ;=)()

mye spennende her, men tror fortsatt at jeg kommer til å prøve en god del av dette... Jeg kan ikke få et værre liv enn det jeg har nå, det skal mye til.. mener nå jeg. jeg er ganske psykotisk etter det jeg har hørt/veit.. jeg er utrolig aggresiv og personligheten min er 100% forandret. det er ikke verdt å ikke prøve det.. det er faktisk ikke verdt å leve det livet her, det er nok grunnen til at jeg skal prøve det, et håp om overdose å dø.. Godjul og godt nyttår til deg oxo...

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så lurt

hei..

det er nok riktig, men noen mennesker klarer å bli helt "normale" igjen.. jeg for min del skal prøve et par av de tingene her iløpet av januar, da er jeg helt aleine hjemme,og mange i vennekretsen min driver med det.. kanskje ikke det smarteste jeg kommer til å gjøre, men jeg tror ikke alle får de virkningene der, det har ihvertfall ikke venna mine fåttt... klem

Hei!

Planlegger du det så lenge i forveien?

Jeg for min del bare kom over det.

Men jeg har aldrig brukt noe annet en hasj.

Men jeg røyker det hver eneste dag og har gjort det i snart tre år.

Jeg er psykisk avhengi av dette, av å ha den rusen hver dag!

Jeg har også en kronisk smertelidelse og kan heller ikke slappe av så hasjen for meg fungere som medisin på en måte.

Men jeg kjenner jo også at dette er jo ikke bra for kropp eller psyke.

Men jeg klarer ikke å slutte.

Har prøvd det i et år nå.

Kjenner også en som har prøvd amfetamin et par ganger og nå har han vært innlagt på lukket avdeling to ganger.

Han er psykotisk og blir ikke bedre.

Etter at han ble syk ble han også stoffmisbruker p,g.a miljøet han havnet i etter sykdomen kom.

Hold deg langt unna livet er mye bedre uten.

Dessuten er det den dyreste vanen man kan ha!

Håper alt går bra. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Planlegger du det så lenge i forveien?

Jeg for min del bare kom over det.

Men jeg har aldrig brukt noe annet en hasj.

Men jeg røyker det hver eneste dag og har gjort det i snart tre år.

Jeg er psykisk avhengi av dette, av å ha den rusen hver dag!

Jeg har også en kronisk smertelidelse og kan heller ikke slappe av så hasjen for meg fungere som medisin på en måte.

Men jeg kjenner jo også at dette er jo ikke bra for kropp eller psyke.

Men jeg klarer ikke å slutte.

Har prøvd det i et år nå.

Kjenner også en som har prøvd amfetamin et par ganger og nå har han vært innlagt på lukket avdeling to ganger.

Han er psykotisk og blir ikke bedre.

Etter at han ble syk ble han også stoffmisbruker p,g.a miljøet han havnet i etter sykdomen kom.

Hold deg langt unna livet er mye bedre uten.

Dessuten er det den dyreste vanen man kan ha!

Håper alt går bra. God jul!

planlegger og planlegger.....

vet bare at jeg vil, kasnkje ikke lurt etter hva du sier, men jeg ser desverre ikke slik på saken... skal tenke meg godt om før jeg gjør noe.. klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest towandaaahhh

mye spennende her, men tror fortsatt at jeg kommer til å prøve en god del av dette... Jeg kan ikke få et værre liv enn det jeg har nå, det skal mye til.. mener nå jeg. jeg er ganske psykotisk etter det jeg har hørt/veit.. jeg er utrolig aggresiv og personligheten min er 100% forandret. det er ikke verdt å ikke prøve det.. det er faktisk ikke verdt å leve det livet her, det er nok grunnen til at jeg skal prøve det, et håp om overdose å dø.. Godjul og godt nyttår til deg oxo...

klem

Om du er psykisk syk og kanskje til og med har psykoser, ville det nok ikke akkurat vært spesielt intelligent å forsøke dop.

Det virker ikke som at det vi andre skriver inn om her når inn til deg , så jeg håper virkelig NHD kan komme med noen av sine synspunkter på dette temaet.

Og ikke for å være utidig eller frekk, men skulle du bli værre av dopet du synes er så spennende, så har du faktisk ingen aandre enn deg sjøl å skylde på om det skulle gå til helvete.

Ser at du har skrevet flere innlegg om at det enste du vil er å dø....

Du trenger ikke dop for at det vanskelige brikkene i puslepspillet som utgjør livet ditt skal havne på plass, du trenger proffesjonell hjelp.

Om du dør, kommer alle rundt deg til å sitte igjen med en grusom følelse av at de ikke forstod deg, at de kanskje kunne ha gjort noe for å hjelpe deg. Unner du dem det? Hater du dem så mye at du synes de fortjener å føle seg ansvarliggjort for din død?

Å dope seg vekk er ikke den hjelpen noen trenger for å komme ovenpå igjen.

Om du bare kunne få et spark i baken slik at du innså det selv....

Jeg blir lei meg og sinna av å innse at en såpass oppegående jente som deg søker dop og rus for å få det bedre med seg sjøl.Egentlig burde du vært tvangsinnlagt, selv om jeg er veldig usikker på om det ville ha hjulpet deg i særlig stor grad.

Det er en smule vanskelig å si "lykke til " til noen som allerde har bestemt seg for å fukke opp livet sitt så grundig som du har.

Men det er likevel lov å ønske at det går bra med deg.

Derfor ØNSKER jeg deg alt godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er psykisk syk og kanskje til og med har psykoser, ville det nok ikke akkurat vært spesielt intelligent å forsøke dop.

Det virker ikke som at det vi andre skriver inn om her når inn til deg , så jeg håper virkelig NHD kan komme med noen av sine synspunkter på dette temaet.

Og ikke for å være utidig eller frekk, men skulle du bli værre av dopet du synes er så spennende, så har du faktisk ingen aandre enn deg sjøl å skylde på om det skulle gå til helvete.

Ser at du har skrevet flere innlegg om at det enste du vil er å dø....

Du trenger ikke dop for at det vanskelige brikkene i puslepspillet som utgjør livet ditt skal havne på plass, du trenger proffesjonell hjelp.

Om du dør, kommer alle rundt deg til å sitte igjen med en grusom følelse av at de ikke forstod deg, at de kanskje kunne ha gjort noe for å hjelpe deg. Unner du dem det? Hater du dem så mye at du synes de fortjener å føle seg ansvarliggjort for din død?

Å dope seg vekk er ikke den hjelpen noen trenger for å komme ovenpå igjen.

Om du bare kunne få et spark i baken slik at du innså det selv....

Jeg blir lei meg og sinna av å innse at en såpass oppegående jente som deg søker dop og rus for å få det bedre med seg sjøl.Egentlig burde du vært tvangsinnlagt, selv om jeg er veldig usikker på om det ville ha hjulpet deg i særlig stor grad.

Det er en smule vanskelig å si "lykke til " til noen som allerde har bestemt seg for å fukke opp livet sitt så grundig som du har.

Men det er likevel lov å ønske at det går bra med deg.

Derfor ØNSKER jeg deg alt godt.

Med vennlig hilsen

dette vil du nok ikke høre, men jeg sier det alikevel.. jeg måtte le når jeg leste dett... Du har kanksje rett.. Men det hjelper ikke hisse seg opp.. hehe..

NEI ikke noe av det her går inn på meg,desverre!! Jeg har blitt altfor kald når det gjelder alle ting..

For det første så går det nok ikke til helvete,men det blir en kort og smertefull vei til helvete,noe jeg virkelig bør få!! Å jeg kommer ikke til å legge skylden på noen andre enn meg selv,fordi jeg veit hvordan det er..

Jeg trenger IKKE profesjonell hjelp!!!!!Jeg har det så fint somjeg får hatt det,og det tror de fleste rundt meg oxo!!!Allikevel,det er ingen som får hjulpet meg lengre..!!

INGEN kommer til å føle seg ansvarliggjort for min død, og nei jeg hater ikke alle såpass mye.kun 5personer jeg hater,onkel,feter og noen andre dritt folk som bodde rundt på bygda her jeg bor nå.!

Trenger ikke noe spark i baken jeg gitt,har det så bra jeg får hatt det! MEN ALLE bør jo akseptere at jeg vil d,og la meg få lov til dette!!! SYnes det er dumt at det ikke er lov å få hjelp til å dø av leger osv, for det kunne jeg tregnt,så hadde jeg slippi all denne planlegginga av utstyr og måter osv...Selv om jeg har alt klart da..

Hvordan kan du vite at jeg er ei oppegående jente??? det har du ingen peiling på!!! hehe...

Har drikki i et år jeg,men det funker ikke lengre,så da må man ty til sterkere saker,eller hva???

De trua med det for et år siden,menjeg slap..etter det har jeg jugi mye..for å unngå det..å jeg skal ALDRI bli tvangsinnlagt,eller innlagt for den saks skyld,det har jeg desverre ikke tid til eller plass til i mine planer,da får jeg jo ikke død 1-3februar...hehehehehe...

TAKK for at du ønsker meg alt godt,men det hjelper lite..hehe.. Ha et fortsatt fint liv,jeg for min del skal nyte min siste 1 1/2 måned.. GOD JUL!!! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. LSD er en skikkelig versting. Allerede i min studietid lærte vi om personer som fikk kroniske psykoser etter kun en dose med LSD. Jeg har sett et par slike tilfeller, og disse har hatt varige psykoser.

2. Kokain kan også gi kroniske psykoser.

3. Store studier viser at historien om hasj er blandet.

For personer uten diaposisjon for psykisk lidelse synes hasj å være like lite farlig som hasjtilhengerne hevder.

For personer med disposisjon for psykisk lidelse og spesielt de med lav psykoseterskel, er hasj svært farlig. Kun vanlige enkeltdoser kan bringe personer inn i alvorlige psykoser. Disse er nesten aldri kroniske i starten, men for hver gang skal det mindre til for å få en ny psykose, og hver ny episode blir vanskeligere å behandle.

Psykoser skader hjernen, og for hver psykose kan en forvente økende hjerneskade.

Disponerte for psykose er selvsagt de som har vært psykotiske tidligere. Deril kommer søsken, søskenbarn og barn av personer som har hatt psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...