Gå til innhold

depresjoner/medikamenter NHD eller andre


tikki

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en voldsom nedtur etter fødsel for 4 mnd siden. Prøvde først akupunktur osv. men det hhjalp ikke. Begynte på Seroxat som jeg har brukt ved depresjon en gang før. Den gangen hjalp den godt. Denne gangen virket den ikke i det hele tatt. Hva kan grunnen være?

Jeg har gått over på Efexor. Har nylig begynt så jeg har ikke merket noe enda. Er den bedre enn Seroxat? og hvor lang tid tar det før den virker?

Dette er min 3. depresjon, første gangen brukte jeg ikke medisiner. Ser her at mange blirrådet til å gå på medisiner hele livet, er det mulig eg også må det? Legen har ikke nevnt noe, men legen virker ikke så veldig stø i dette her i det hele tatt? Kan det være fødselen som ergrunnen eller er dette noe som ville kommet alikevel? Av og til er jeg redd for at det er noe verre med meg, føler meg liksom utafor og rar, og er liksom ikek helt meg selv, selv om jeg vet hvem jeg er og oppfører meg som jeg pleier. Håper noen kan gi meg noen råd. Blir depresjoner gjerne sterkere i forbindelse med fødsel at det er derfor seroxatene ikke virket? For det er vel ikke sånn at jeg alltid kommer til å gå sånn, for det orker jeg ikke.

Hilsen fortvilet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg har fått en voldsom nedtur etter fødsel for 4 mnd siden. Prøvde først akupunktur osv. men det hjalp ikke. Begynte på Seroxat som jeg har brukt ved depresjon en gang før. Den gangen hjalp den godt. Denne gangen virket den ikke i det hele tatt. Hva kan grunnen være?

Svar: Noen ganger vet vi ikke grunnen. Andre ganger kan det være at en trenger større dose, men at dette ikke blir prøvd ut.

Jeg har gått over på Efexor. Har nylig begynt så jeg har ikke merket noe enda. Er den bedre enn Seroxat? og hvor lang tid tar det før den virker?

Svar: Jeg kan ikke utrope noen nye antidepressiva som bedre enn noen annen. Det er det ingen sikre holdepunkter for i litteraturen. Dette gjelder på gruppenivå. Men akkurat for deg akkurat nå kan Efexor være bedre enn Seroxat. Svaret får du sikkert etter 4-6 uker. Den første virkning kan komme allerede etter en uke om du har vært heldig å treffe med dosen. Men du har sikkert begynt med en døgndose på 75 mg. Det kan godt være at du må langt høyere før virkning kommer, og da vil det selvsagt ta lengre tid.

Dette er min 3. depresjon. Første gangen brukte jeg ikke medisiner. Ser her at mange blir rådet til å gå på medisiner hele livet, er det mulig eg også må det?

Svar: Du er i grenseland for å diskutere dette. Jeg ser to alternativ: To års behandling med samme dose og deretter laaaangsom nedtrapping. Eller livslang behandling. Heller vel mest til det første.

Kan det være fødselen som er grunnen eller er dette noe som ville kommet alikevel?

Svar: Det er vanskelig å svare sikkert på dette, men graviditet og fødsel er en av de sterkeste triggere vi kjenner for å utløse ny depresjon hos disponerte.

Blir depresjoner gjerne sterkere i forbindelse med fødsel at det er derfor seroxatene ikke virket? For det er vel ikke sånn at jeg alltid kommer til å gå sånn, for det orker jeg ikke.

Svar: Nei, jeg tror ikke det er fødselen. Men depresjoner har en tendens til å bli sterkere for hver gang. Dessuten blir de vanskeligere å behandle ved at de ikke svarer like godt på behandling. Det er derfor vi er opptatt av at pasientene ikke skal slutte med medisinene før lagen anbefaler det. Det er samme grunnen som gjør at vi mener en bør diskutere livslang behandling etter 3-4 episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...