Gå til innhold

bakteriell vaginose


sneleh

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært plaget av bakteriell vaginose og sårhet i skjeden i 2 år nå. Siden mitt første samleie har jeg hatt en del urinveisinfeksjoner, sopp og bakterielle infeksjoner. Jeg kjenner med andre ord godt til pevaryl, canesten, diflucan, flagyl,dalacin....Det ser dessverre ut som jeg er svært mottagelig for slikt. Jeg går til en fast gynokolog minst 7 ganger om året pga dette og har stadigvekk tatt prøver for kjønnssykdommer. Han har aldri funnet noe. Kjønnsvorter kan gi den sårhetsfølelsen jeg alltid føler, men testene er alltid negative.Det er ikke tilfelle at jeg og kjæresten min smitter hverandre om og om igjen. Senest for 3 uker siden tok jeg flagyl og jeg har fortsatt bakteriene. Vi hadde ikke sex i mellomtiden. Gynokologen rådet meg til å ta jordolje i skjeden for å få tilbake den naturlige balansen. Han håper bakteriene så vil forsvinne av seg selv. Jeg tviler. Det er svært irritert i skjeden nå så jeg må nok snart ty til dalacin igjen som så mange ganger før. Vi har ikke noe særlig sexliv lenger. Det sliter. Blir også svært stresset av disse plagene. Tenker på om jeg må leve slik resten av livet. Hva hvis jeg får slike infeksjoner når jeg er gravid? Vil fosteret bli skadet av preparatene jeg må ta osv. Vær så snill å hjelpe meg!!!! Dette er uutholdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må nok skuffe deg med at det ikke finnes mirakelkur for BV. Jeg kjenner ikke til at olje skal hjelpe, men det kan ikke være galt å forsøke. Ellers vil jeg forslå at du tar en sprøyte med dalacin-krem så snart du merker utfloden, du behøver ikke å ta full kur. Det er ikke hensikten å få gardnerella-bakteriene bort, det klarter du nok ikke, men å holde symptomene borte. Du må være oppmerksom på at noen får kronisk ubehag i skjeden etter omfattende bruk av soppmidler.

Det er omdiskutert om BV har noen betydning for graviditeten. Dalacinkrem kan brukes, vi vet ikke om Flagyl kan skade fosteret, sannsynligvis ikke. Se vedlegg.

BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i

fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale

lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer

tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med

en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Jeg må nok skuffe deg med at det ikke finnes mirakelkur for BV. Jeg kjenner ikke til at olje skal hjelpe, men det kan ikke være galt å forsøke. Ellers vil jeg forslå at du tar en sprøyte med dalacin-krem så snart du merker utfloden, du behøver ikke å ta full kur. Det er ikke hensikten å få gardnerella-bakteriene bort, det klarter du nok ikke, men å holde symptomene borte. Du må være oppmerksom på at noen får kronisk ubehag i skjeden etter omfattende bruk av soppmidler.

Det er omdiskutert om BV har noen betydning for graviditeten. Dalacinkrem kan brukes, vi vet ikke om Flagyl kan skade fosteret, sannsynligvis ikke. Se vedlegg.

BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i

fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale

lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer

tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med

en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte..

Jeg skjønner at jeg da vil være kronisk plaget resten av livet. Dalacin har jeg allerede god kjennskap til. Er det da ingen måte å få tilbake det naturlige miljøet i skjeden som har blitt ødelagt etter mye bruk av preparater brukt mot sopp og infeksjoner. Er homeopat siste alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok skuffe deg med at det ikke finnes mirakelkur for BV. Jeg kjenner ikke til at olje skal hjelpe, men det kan ikke være galt å forsøke. Ellers vil jeg forslå at du tar en sprøyte med dalacin-krem så snart du merker utfloden, du behøver ikke å ta full kur. Det er ikke hensikten å få gardnerella-bakteriene bort, det klarter du nok ikke, men å holde symptomene borte. Du må være oppmerksom på at noen får kronisk ubehag i skjeden etter omfattende bruk av soppmidler.

Det er omdiskutert om BV har noen betydning for graviditeten. Dalacinkrem kan brukes, vi vet ikke om Flagyl kan skade fosteret, sannsynligvis ikke. Se vedlegg.

BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i

fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale

lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer

tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med

en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte..

Jeg skjønner at jeg da vil være kronisk plaget resten av livet. Dalacin har jeg allerede god kjennskap til. Er det da ingen måte å få tilbake det naturlige miljøet i skjeden som har blitt ødelagt etter mye bruk av preparater brukt mot sopp og infeksjoner. Er homeopat siste alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg da vil være kronisk plaget resten av livet. Dalacin har jeg allerede god kjennskap til. Er det da ingen måte å få tilbake det naturlige miljøet i skjeden som har blitt ødelagt etter mye bruk av preparater brukt mot sopp og infeksjoner. Er homeopat siste alternativ?

En homeopat vil ikke kunne hjelpe deg. Deres medisiner består av ristet vann (ristet på en spesiell måte!!!), og du kan jo selv tenke deg effekten av det. Følg rådene du får av legen, og så får du ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...