Gå til innhold

Skiftarbeid


Milene

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med endel angst det siste året og nå er det spesielt ille. Det er verst om kvelden/natta og i jobben min jobber jeg mye kveld/natt. Men jeg får angst av bare tanken på å gå på jobb på disse skiftene for jeg er så redd for at ting skal skje når jeg ikke er hjemme. Jeg må ringe hjem flere ganger i løpet av skiftet for å sjekke at alt er greit og hvis ingen tar telefonen da får jeg helt panikk og må bare komme meg hjem. Er dette god nok grunn for å få legeerklæring for å slippe skiftarbeidet? Det går forsåvidt greit med dagskift. Og kan jeg også bli henvist til en psykolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jake1365380469

Ja!!

Dette er grunn god nok i massevis!

Gå til fastlegen din, forklar han/hun problemet, og så ordner det seg slik at arbeidsgiveren din får beskjed. Hva det skal stå i notatet, eller hva legen skal si til sjefen din, blir dere enige om.

Han kan også henvise deg til psykolog eller psykiater!

Lykke til

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Jake. Jeg kjenner til en som var i samme situassjon som deg. Vedkommende ble mer deprimert av å jobbe om natten, og fikk erklæring fra legen om bare dagarbeid. Det er ikke rart at du synes det er slitsomt å jobbe om natten når du har disse problemene. Forklar dette til legen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Jake. Jeg kjenner til en som var i samme situassjon som deg. Vedkommende ble mer deprimert av å jobbe om natten, og fikk erklæring fra legen om bare dagarbeid. Det er ikke rart at du synes det er slitsomt å jobbe om natten når du har disse problemene. Forklar dette til legen.

mvh

Det var tydligvis ikke god nok grunn.. Jeg fikk beskjed av legen om å se meg etter en ny jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt det opp med sjefen på arbeidsplassen? Kanskje forstår de din situasjon og legger til rette for at du kan jobbe der?

Jobber du med å endre på disse plagsomme tankene og angsten?

Er du i behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tydligvis ikke god nok grunn.. Jeg fikk beskjed av legen om å se meg etter en ny jobb..

Personlig har jeg ofte store vansker med å forklare meg til leger, slik at de skal forstå. Jeg vet ikke om dette gjelder for deg, eller hva legen din egentlig mener med et slikt utsagn. Forslaget om å finne en ny jobb var kanskje ikke det du forventet å få?

Har du mulighet til å forklare legen nærmere vha et brev e.l.? Muligheter til å gå til en annen? Jeg mener at det skal være mulig å få tilpasset arbeidstider, hvis den jobben du har også foregår på dagtid, og at angsten forsterkes ved å jobbe natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig har jeg ofte store vansker med å forklare meg til leger, slik at de skal forstå. Jeg vet ikke om dette gjelder for deg, eller hva legen din egentlig mener med et slikt utsagn. Forslaget om å finne en ny jobb var kanskje ikke det du forventet å få?

Har du mulighet til å forklare legen nærmere vha et brev e.l.? Muligheter til å gå til en annen? Jeg mener at det skal være mulig å få tilpasset arbeidstider, hvis den jobben du har også foregår på dagtid, og at angsten forsterkes ved å jobbe natt.

Han sa at jeg måtte tenke på hvor mye ekstraarbeid det hadde blitt for bedriften og at verden ikke fungerer sånn. Så skrev han ut en resept på antidepressiva og sendte meg hjem. Jeg følte ikke at jeg ble tatt på alvor og er usikker på hva jeg skal gjøre nå. Det tok mye ut av meg og gå til ham og fortelle om åssen jeg føler det. Jeg er ikke flink til sånt. Jeg har ikke så veldig lyst og gå til ennå en lege og kanskje få samme beskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedriften din en IA bedrift - skrevet under på avtale om Inkluderende Arbeidsliv? Da har de plikt til å legge tilrette for folk med helseproblemer.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=arbeidsliv&path=inkluderende&path_sub=arbeidstaker

Hvis nei, hvor lett/vanskelig er det for deg å få en annen jobb?

OBS: det er et faktum at almenleger har svært ulik kunnskap om og interesse for psykiske plager. De verste er dessverre helt på steinalderstadiet. Kan du via jungeltelgrafen finne en ny fastlege som er bedre på dette fagfeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...