Gå til innhold

B-vitaminer og fettsyrer, en enklere hverdag


Gjest detvardet

Anbefalte innlegg

Gjest detvardet

Det er en japansk studie som viser at B-12 vitamin kan ha en svært god effekt på personer med psykiske lidelser og ellers. Samt fettsyrer som Omega-3 etc.

Det som enda ikke er påbevisst er om dette kun gjelder folk som har et lite inntak av de eller om det faktisk gir så stor effekt. Dette gjelder også personer som benytter seg av medikamenter.

Etter personlig erfaring vil jeg si at humøret svinger mindre og at jeg har merket betydelig mer energi da jeg startet å ta dette, føler meg også mer avslappet med tanke på angsten. Placebo? Ikke vet jeg.. Men har fungert de siste måndene og det er ingen skade å ta noe som er sunt.

Anbefaler B-vitamin komplex, koster ca 60kr for 100stk på apoteket og omega-3 fettsyrer eller omega-3,5,7 og 9 fettsyrer, dette er litt dyrere, men absolutt verdt det!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme erfaring som deg. C-vitamin, pluss å få opp jernlagrene, hjalp også.

B12 fins naturlig i melk og yoghurt - men bortimot en liter trengs pr dag hvis alt skal komme derfra.

Så er det egg, kjøtt og fisk som har bra med B12, veldig ulike mengder i de ulike kjøtt-og fiskeslag. Ørret, makrell og sild er veldig gode kilder for B12, også for omega 3.

1 spiseskje tran (=10ml) gir 2,5 gram omega-3, det er ganske bra pr dag. Tilsvarende fins i 100 gram ørret.

se mer på www.seafood.no.

Vegetarianere som ikke drikker melk/yoghurt eller spiser ost vil få B12 mangel, selv om lagrene tømmes veldig sakte (over måneder og år) Da må en få B12 sprøyter av legen. Kjapt og lett og få målt B12 og få tatt sprøytene.

B9 (folat) er like viktig som B12 for psyken - fins i grønne grønnsaker, peanøtter osv.

Å få i seg alle B-vitaminer uten tilskudd krever veldig allsidig kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...