Gå til innhold

NHD/BPF og "glidende overgang til Bipolar(rapid cykling)


Gjest Flammefugelen

Anbefalte innlegg

Gjest Flammefugelen

Jeg har som nevnt i tidligere innlegg Borderline/Emosjonell Ustabil Personlighetsforstyrrelse, impulsiv type.

I det siste har behandleren min snakket en del om at jeg muligens også har Bipolar (Rapid Cykling typen). Dette fordi jeg har topper hvor jeg er fullstendig manisk, vasker dungevis av klær, gjør rent, shopper, er veldig, veldig intens, sover maks 3 timer om natten, spiser nesten ikke, er rett og slett hyper og oppspilt i mange dager i strekk.

Og så faller jeg plutselig sammen. Sover 23 timer i døgnet, spiser meg halvt i hjel når jeg ikke sover, blir forferdelig deprimert og ser svart på alt. Livet blir et helvete, noe som også kan vare i uker av gangen. Gråter mye,tenker på både selvskading og selvmord(men gjør ikke forsøk på noen av delene).

Nå lurer jeg på om det virkelig går an å ha både BPF og Bipolar samtidig?

Mener å ha hørt om noen som "kanskje" har det, men har aldri fått det bekreftet.

Om det er mulig, hva slags behandling er da relevant?Jeg er livredd for å legge på meg(BMI på 29,7 , er 172 cm høy),og jeg har hørt at f.eks litium gir stor vektøkning/større appetitt og at den i tillegg har andre alvorlige bivirkninger.

Jeg bruker fortsatt Zoloft, 100 + 50 mg.Det fungerer greit, men tar ikke de "maniske toppene ".

Håper på et svar så snart som mulig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er fullt mulig å ha BPD/BPF og bipolar lidelse (inkl RC) samtidig. Jeg har sett flere pasienter med denne kombinasjonen.

Kanksje har de utviklet BPD pga en ungdomstid med ubehandlet bipolar lidelse?

Jeg gir Lamictal som førstevalg. Det gir heller ikke vaktøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flammefugelen

Det er fullt mulig å ha BPD/BPF og bipolar lidelse (inkl RC) samtidig. Jeg har sett flere pasienter med denne kombinasjonen.

Kanksje har de utviklet BPD pga en ungdomstid med ubehandlet bipolar lidelse?

Jeg gir Lamictal som førstevalg. Det gir heller ikke vaktøkning.

Tusen takk for raskt og opplysende svar. Skal ta det opp med behandleren min.

:)))

Og, dessuten;ha en superfin jul!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flammefugelen!

Det kan jo høres litt ut som om du kanskje har en bipolar lidelse i tillegg, ja. Jeg anbefaler deg å få begynt på noe stemningstabiliserende medisin i tillegg til Zoloft. AD kan jo forverre den bipolare delen, hvis ikke du har en annen medisin i tillegg, og også "fremkalle" rapid cycling. Jeg fikk mye mer og alvorligere "hypre" perioder med AD alene enn med f.eks tergretol. Og det beste av alt, omtrent alle borderline-symtomene mine forsvant nesten totalt etter at jeg begynte på Tegretol og Litium. Klarer meg helt uten AD nå, og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flammefugelen

Hei flammefugelen!

Det kan jo høres litt ut som om du kanskje har en bipolar lidelse i tillegg, ja. Jeg anbefaler deg å få begynt på noe stemningstabiliserende medisin i tillegg til Zoloft. AD kan jo forverre den bipolare delen, hvis ikke du har en annen medisin i tillegg, og også "fremkalle" rapid cycling. Jeg fikk mye mer og alvorligere "hypre" perioder med AD alene enn med f.eks tergretol. Og det beste av alt, omtrent alle borderline-symtomene mine forsvant nesten totalt etter at jeg begynte på Tegretol og Litium. Klarer meg helt uten AD nå, og er fornøyd med det.

Er så redd for vektøkning av litium...og dessuten er det ikke helt 100% sikkert at jeg har Bipolar/RC.

Jeg veier omtrent 15-20 kilo for mye allerede og trenger liksom ikke enda flere kilo.Jeg har en bindevevssykdom, Ehlers Danlos Syndrom, som gjør at jeg aller helst burde få av meg de kiloene jeg har for mye av nå.

Gikk du opp i vekt da du startet med litium?Og hva med Tegretol?

Det er mulig at jeg skal begynne med topimax etter nyttår, da jeg i hvert fall ikke har hørt om vektøkning ved bruk av det medikamentet.

Men, uansett, takk for tipset!!

Ha en god jul og et riktig godt nyttår - pust med magen, og gå pent!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så redd for vektøkning av litium...og dessuten er det ikke helt 100% sikkert at jeg har Bipolar/RC.

Jeg veier omtrent 15-20 kilo for mye allerede og trenger liksom ikke enda flere kilo.Jeg har en bindevevssykdom, Ehlers Danlos Syndrom, som gjør at jeg aller helst burde få av meg de kiloene jeg har for mye av nå.

Gikk du opp i vekt da du startet med litium?Og hva med Tegretol?

Det er mulig at jeg skal begynne med topimax etter nyttår, da jeg i hvert fall ikke har hørt om vektøkning ved bruk av det medikamentet.

Men, uansett, takk for tipset!!

Ha en god jul og et riktig godt nyttår - pust med magen, og gå pent!!!

Svarer deg igjen jeg, siden jeg sitter på nett likevel.

Jeg la ikke på meg med tegretol i det hele tatt. Når jeg begynte på Litium så merket jeg at jeg begynte å gå opp veldig raskt i vekt, men...Det kom av at man får økt tørste (i begynnelsen), og jeg drakk _kun_ brus! Var vant til det den perioden, og merket ikke selv hvor mye jeg faktisk drakk (opp mot 6 liter om dagen tellte jeg på det verste). Du får ikke økt matlyst av litium, så hvis du holder deg til vann/farris så tror jeg ikke det skal være noe problem.

Men jeg skjønner deg kjempegodt altså. Jeg har vært oppe i en bmi på 34, og det føltes helt grusomt. Jeg har lagt på meg masse mens jeg har vært syk, mest pga trøstespising under depresjon. Forstår din bekymring, men hva med lamictal da? Skal ikke den være uten vektøkning?

Hvis du tolererer topimax bra, så er jo den et bra valg. Jeg raste ned i vekt av Topimax, men det var også det eneste den gjorde for meg. Fikk alvorlige psykiske bivirkninger og ble nærmest psykotisk. Dette var skikkelig skummelt, for jeg pleier aldri å reagere negativt på medisiner. Men den er jo registrert med en haug av litt skumle bivirkninger. Jeg har flere venner som fungerer hel greit på den, men bare vær litt obs.

Da ønsker jeg deg også en god jul og et godt nytt år!

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ung jente-76

Svarer deg igjen jeg, siden jeg sitter på nett likevel.

Jeg la ikke på meg med tegretol i det hele tatt. Når jeg begynte på Litium så merket jeg at jeg begynte å gå opp veldig raskt i vekt, men...Det kom av at man får økt tørste (i begynnelsen), og jeg drakk _kun_ brus! Var vant til det den perioden, og merket ikke selv hvor mye jeg faktisk drakk (opp mot 6 liter om dagen tellte jeg på det verste). Du får ikke økt matlyst av litium, så hvis du holder deg til vann/farris så tror jeg ikke det skal være noe problem.

Men jeg skjønner deg kjempegodt altså. Jeg har vært oppe i en bmi på 34, og det føltes helt grusomt. Jeg har lagt på meg masse mens jeg har vært syk, mest pga trøstespising under depresjon. Forstår din bekymring, men hva med lamictal da? Skal ikke den være uten vektøkning?

Hvis du tolererer topimax bra, så er jo den et bra valg. Jeg raste ned i vekt av Topimax, men det var også det eneste den gjorde for meg. Fikk alvorlige psykiske bivirkninger og ble nærmest psykotisk. Dette var skikkelig skummelt, for jeg pleier aldri å reagere negativt på medisiner. Men den er jo registrert med en haug av litt skumle bivirkninger. Jeg har flere venner som fungerer hel greit på den, men bare vær litt obs.

Da ønsker jeg deg også en god jul og et godt nytt år!

Klemmer fra

Har også gått på Lithium, gikk opp mye i vekt, men det begynte smått å virke på humøret bortsett fra at jeg var veldig trøtt hele tiden.. byttet til Lamictal og er veldig fornøyd her.. + cipralex i tillegg, har diagnose bipolar og borderliner..

men husk at skal du begynne på Lamictal som egentlig er en epilepsi medisin og ikke godkjent som stemnings stab. med enda, må du be legen din skrive på punkt 7 på resepten og ikke punkt 18 for å kunne hente denne ut på apoteket, legen din vet hva disse punktene er for noe..

Lykke til og god jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ustabil personlighetsforstyrrelse og bipolar rapid cycle selv, så det går an. Lamictal gir ikke vektøkning. (Personlig synes jeg ikke Lamictal hjelper heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...