Gå til innhold

Fengselstraff! Hjelp


Gjest Fortvilet gutt på 21 år....

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet gutt på 21 år....

Jeg er en gutt på 21 år som har endel problemer.

Jeg lider av sosial angst, noe som gjør at jeg ikke har noen venner. Hadde mange før, men etterhvært har jeg blitt veldig tilbaketrukket og asosial. Jeg har heller ikke noen nære bånd til familien min, men heldigvis har jeg en jobb hvor jeg kan være helt meg selv + at jeg kan være sosial.

Jeg har aldri gått til noen spesialist med problemene mine. Jeg takler rett og slett ikke å se det i øynene.

Jeg slapp millitæret fordi jeg forklarte problemene mine for legen når jeg var på sesjon. Han spurte etter papirer, men det hadde jeg ikke. Heldigvis trodde han meg å lot meg slippe hele førstegangstjenesten og stemplet meg udyktig.

Men så til fengselssoningen. For snart et år siden hadde vi en fest på jobben. Her var det fri flyt av drikke. Jeg ble så full at jeg ikke husker noe. Men det hendte noe denne kvelden som jeg allikevel aldri kommer til å glemme konsekvensene av.

Jeg våknet opp midt på natten i ei glattcelle. Jeg fikk panikk og banket på døren. En politimann kom og da jeg spurte hva som hadde hendt fikk jeg beskjed om "Slik går det når du slår inn trynet på folk!" SMACK han lukket igjen luka.

Senere var jeg i avhør hvor jeg ga utrykk for at jeg ikke husket hva som hadde hendt.

Jeg skulle vissnok ha oppført meg ubehøvlet på en bar å i det en bartender som jobbet der greip fatt i begge armene mine og dro de på ryggen min skal jeg ha tiltet helt å slått ham gjentatte ganger i ansiktet. Noe som medførte brukket nese for ham.

Senere kom politiet til stedet og da skal jeg ha grått og bært meg. I tillegg motsatte jeg meg vissnok stripping. Tre politimenner reiv derfor av meg klærne og kastet meg kliss naken på glattcelle.

Alt dette hørte jeg i retten.

Selvom retten mente fornærmede hadde gjort urett i å gripe fatt i meg mente de at jeg hadde overreagert.

De gav meg derfor 10% av bruttolønn i saksomkostninger (2000 kroner) og 30 dager ubetinget fengsel.

Etter dette har problemene bæljet på seg. Jeg fikk ikke sove om natten i tanke på at jeg måtte fortelle arbeidsgiveren min om det. Og dette resulterte i at jeg stadig forsov meg. Noe som igjen førte til at kolleger snakket om meg, som igjen fikk meg til å misstrives.

Tilsutt fortalte jeg alt til ledelsen, og de skapte enda litt mer frykt i meg om at vi MÅTTE få til en soning i ferien min. (De er avhengige av meg for å få utført daglig drift).

Uansett. Jeg sitter fortsatt stiv av skrekk å tenker på dette. Jeg føler ikke at jeg kan klare å sone 30 dager og lurer på om det er mulig at en lege kan hjelpe meg å slippe. Jeg føler meg ikke som en kriminell og jeg er livredd for hva slags mennesker jeg kommer til å møte der inne.

Jeg tenker seriøst på å ta livet av meg for å slippe. Jeg får ikke sove om natten, Det går utover mitt daglige liv.

Unnskyld språket, men HVA FAEN SKAL JEG GJØRE???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele innlegget ditt består av "å slippe unna".

Tror du at problemene dine forsvinner dersom du bare kan slippe unna?

Hva med å ta litt ansvar for deg selv? Ta tak i problemene å gjøre noe med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Personlig vet jeg svært lite om soning og psykiske lidelser, men søk på google gav disse resultatene:http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=soning%2Bpsykiske+lidelser

Siden du ble regnet som strafferettslig tilregnelig fikk du en dom, og må sone i fengsel, hvis jeg har forstått det riktig. Hvis du har store psykiske problemer som følge av dette bør du kanskje kontakte lege. Du bør få en bekreftelse på din sykdom hvis den skal komme opp til vurdering, uten at jeg vet om det hjelper. Jeg ville kontakte en advokat for å be om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sjekke hva slags soningssted du kommer til? Såvidt jeg vet blir folk veldig sortert. Hvis du ikke har noe vold på rullebladet fra før, kommer du kanskje ikke sammen med voldsdømte, heller med bedrageri- og promilledømte.

Med angst er det ikke lett å ta tak i ting helt alene - kan du ikke prøve å få hjelp?

Hvis du hadde klart å gjennomføre soningen, kunne det være en måte å legge episoden bak seg? Hvis du er skremt av at du har gjort noe dumt i fylla og at det skal "forfølge" deg videre.

Det er en grunn til at du har det som du har det - har du selv opplevd vold eller andre vonde ting før i livet? Du tror det kanskje ikke, men det kan hjelpe mye å få snakket om slike ting med en fagperson du får tillit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Angstlidelse gir ikke grunn til fritak for eller lettelse i soningen.

Du kan søke om å få sone i ferien. Du kan også søke om å få sone i en "promilleleir" og ikke i et vanlig fengsel.

Du bør benytte tiden frem til ferien til å få behandling for din angstlidelse. Det vil gjøre fengselsoppholdet lettere. All hjelpsøking begynner hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flammefugelen

Jeg synes du bør sone straffen din , selv om du er redd og har angst.I stedet for å ødelegge for deg selv ved å prøve å "slippe unna", bør du kanskje heller få utredet hva det er som skjer når du drikker alkohol. Kan du ha fått en form for atypisk rus?

Jeg har sonet en fengselsstraff på over 3 år, for vold, noe jeg gjorde i en periode hvor jeg var temmelig på tuppa rent psykisk. Men siden jeg ble regnet som tilregnelig, måtte jeg sone. De 3 1/2 årene har vært bra for meg på mange måter.Jeg har blitt langt bedre psykisk - og fysisk sett. Var plutselig nødt til å tenke over hva jeg holdt på med og hvor mye jeg kunne ha ødelagt, både for andre mennesker og meg selv.

Jeg kan ikke helt fatte at 30 dager i fengsel er noe å ta livet av seg for. Mye mulig har du store fordommer mot folk som sitter/har sittet inne, men kanskje det ikke blir så ille som du tror?

Det er faktisk mulig at du kan lære noe ved å tørre å sone denne straffen.

Med en 30 dagers ubetinget straff, vil jeg tro at du får sone i et mindre fengsel og kanskje ved åpen avdeling. Du kan søke om å få sone på åpen hvis du tror at det blir for vanskelig for deg å sitte på lukket avdeling.

Selv sonet jeg dommen min på Bredtveit i Oslo, men kommer nordfra. Jeg ble løslatt i sommer.

Tror også du kan søke om å få sone straffen i en psykiatrisk sikkerhetsavdeling, slik at du kan bli holdt under oppsikt rent psykisk og at du samtidig kan få behandling.

For å få sone i et åpent fengsel eller i psykiatrien, bør du skaffe deg en advokat, samt få deg en legeattest fra fastlegen din, eventuelt fra psykiater/psykolog.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Forstår din frykt, men kan si deg at det kommer til å gå bra. Satt selv inne to måneder her for en stund siden. Jeg grudde meg forferdelig og fryktet folk jeg skulle møte i fengselet , men det gikk meget bra selv om jeg traff gamle kjente som jeg fryktet å møte. Jeg er selv borderliner og sliter med en masse ting deriblant en sterk sosial angst.

Lider du av sosialangst bør du prøve å unngå åpen soning eller arbeidsleir for der deler du rom med 3-4 stykker hele dagen og natta pluss at du står i jobb med andre hele dagen så du får ikke trekt deg unna.Og det er vel det du ønsker, og få være mest for deg selv. Du kan prøve å søke deg til ila på lukket avdeling for personer med psykiske problemer. Dvs de som har store psykiske problemer. Der får du egen celle og soner stilt og roligt på cella til tiden er over. Mosjøen hjelpe- fengsel er landets minste fengsel med 9 rom. Egen celle hvis du dokumenterer problemene dine. Gå til doktor og få en erklæring eller psykolog. Fengselsvesenet er greie og tar hensyn til slike problemer og ønsker ikke å lage det jævlig for deg. De er bare intressert i at du skal greie soninga. Jeg havnet på åpen soning men greide det ikke og ble flytta til lukka, så det går an og få ordna det slik at det passer deg best.

Søk deg inn til lukket, sjekk ila eller Mosjøen hjelpefengsel og be om å få sone der.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...