Gå til innhold

Adferd


Intetnick

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Den vanlige moralen er vel at du kan gjøre omtrendt hva du vil så lenge du ikke sårer noen, er voldelig, eller at det forårsaker materielle skader.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlige moralen er vel at du kan gjøre omtrendt hva du vil så lenge du ikke sårer noen, er voldelig, eller at det forårsaker materielle skader.

Mvh

Men er det flere krav og ønsker en må etterkomme, for å ha et "greit" forhold til andre? Et forhold som ikke trenger å være særlig "vennskapelig", men som "fungerer", "teknisk" sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Men er det flere krav og ønsker en må etterkomme, for å ha et "greit" forhold til andre? Et forhold som ikke trenger å være særlig "vennskapelig", men som "fungerer", "teknisk" sett?

Det er klart. Men det kommer an på hvordan du oppfører deg. Man kan jo være ærlig og oppriktelig samt real uten å såre noen. Det er i det øyeblikket man sårer noen at man trår over den moralske grensen. Samtidig er man nødt til å såre enkelte ganger og da kommer vurderingsevnen inn. Dersom man sårer for å oppnå at begge parter skal oppnå en bedre forståelse og en bedre hverdag så er det kanskje uungåelig. Men man bør jo prøve å løse problemer uten å såre. Eller om man sårer i "god tro", dvs uten at man er klar over det. Alle mennesker er forskjellige og ikke alle er like flinke menneskekjennere.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Men det kommer an på hvordan du oppfører deg. Man kan jo være ærlig og oppriktelig samt real uten å såre noen. Det er i det øyeblikket man sårer noen at man trår over den moralske grensen. Samtidig er man nødt til å såre enkelte ganger og da kommer vurderingsevnen inn. Dersom man sårer for å oppnå at begge parter skal oppnå en bedre forståelse og en bedre hverdag så er det kanskje uungåelig. Men man bør jo prøve å løse problemer uten å såre. Eller om man sårer i "god tro", dvs uten at man er klar over det. Alle mennesker er forskjellige og ikke alle er like flinke menneskekjennere.

Mvh

Ganske innvikla da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Ganske innvikla da.

Det er jo det. Grensen for moral er jo også veldig varierende fra menneske til menneske. Noen mener jo at alle bør ha samme oppfatning som de selv. Skjønner ikke at andre kan bli såret osv.

Det som er lurest, synes jeg, er å trø varsomt og så heller ta det litt etterhvert. Men man skal jo ikke la seg tråkke på. En får en del erfaringer etterhvert. Selv oppdager jeg stadig at jeg "glemmer" meg, jeg er nemlig veldig spontan. Spesielt når jeg har drukket litt. Men så er det jo lett å være etterpåklok da. Søren det skulle jeg ikke sagt/gjort. :o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det flere krav og ønsker en må etterkomme, for å ha et "greit" forhold til andre? Et forhold som ikke trenger å være særlig "vennskapelig", men som "fungerer", "teknisk" sett?

Kardemommeloven kjenner du sikkert: "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og for øvrig kan du gjøre hva du vil". Tror dette gjelder de fleste steder.

Altså ikke bare unngå å være slem, men også prøve å være litt grei. Men hva som er "grei" og "slem" , det er forskjellig i forskjellige miljø. Reglene er ikke de samme blant 20-åringer som blant 70-åringer, ikke i ei lita bygd og en stor by, og ikke blant lærere og børsmeglere heller.

Tenker du på konkrete krav du har blitt møtt med, som du synes er urimelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...