Gå til innhold

Må man oppgi diagnose ved attføring?


Gjest attføring

Anbefalte innlegg

Gjest attføring

Jeg skal kanskje gå over på attføring da jeg sliter en del psykisk. Det er bare det at jeg for en del år siden fikk en alvorlig diagnose som jeg tror vil skremme vettet av folk og ikke gi det riktige bildet av meg slik jeg er i dag. Jeg har blitt mye bedre og er redd for at de på arbeidskontoret vil gi meg dårlige jobber/alt for lette jobber på grunn av min diagnose. Hvor mye informasjon må man gi når man skal søke om attføring? Krever de at man oppgir diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du skal søke så skal du fylle ut noen papirer og legen din skal fylle ut noen papairer.

I de papirene legen sender inn skal det stå hvilke(n) diagnose du har.

Det er den siste diagnosen som gjelder. Det er ikke sikkert du står med den samme diagnosen nå som tidligere. Dessuten kan ulike fagfolk ha ulike meninger...

Du kan jo spørre legen vilken diagnose du har nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, en må oppgi diagnose (til trygdekontoret) ved attføring.

Diagnosene skal ikke bare "oppgis". En skal beskrive både alvorlighet, hvor aktuelle de er i dag og i hvilken grad de bidrar til funksjonssvikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest av egen erfaring

Jeg skjønner din skepsis. Folk på det lokale trygdekontoret kan ha ulik kompetanse, siden de ikke har medisinsk utdannelse. (På fylkestrygdekontoret er det derimot leger.) I attføringsbedrifter er det kanskje samme problem?

Jeg har selv opplevd at en saksbehandler oppførte seg meget dårlig fordi hun opplevde angst som "vrangvilje" - hun sa det rett ut. Enda det forelå legeerklæring om betydelig angst. En utrolig påkjenning for den det gjelder!

Kan du ikke be om å få jobbe med formuleringene til den som skal skrive, slik at ordvalget blir riktig og lett å forstå for de som ikke har kompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...