Gå til innhold

Min far ringte legen... (bronkitt) Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hmm. Han har tendenser til å skulle ordne opp når jeg ikke får det til selv.

Har vært plaget av tilbakevendende bronkitt/halsbetennelse med tung pust og påfølgende bihulebetennelse. Har hatt dette ca. 4-5 ganger det siste halvåret og sist hostet jeg blod og fikk antibiotika mot hele greia.

Legen ville ikke gjøre noe mer inntil videre, han foreslo at jeg skulle vente en måneds tid, for så å komme tilbake hvis det ikke ga seg, enda jeg sa at dette begynte å bli litt vel mye for meg.

Jeg fortalte dette til min far og han ble fly forbannet og ringte legen min og krevde røntgenhenvisning av lungene med en gang! (Det fikk jeg).

Røntgenbildene var bra, men jeg har vært ganske mye hos legen i forbindelse med revmatiske plager og når jeg kom til legen sist, fikk jeg følelsen av at ingen orket trynet på meg...

Jeg måtte beklage at min far gjorde det han gjorde følte jeg, og legen ville helst ikke ha noe av det.

Men - nå har jeg fått bronkitt/halsbetennelse igjen, og jeg har allerede hatt det en gang til etter siste antibiotikakur som ble avsluttet for ca. 1 måned siden.

(Dvs. 3dje gang på under 1,5 måned).

Hva gjør jeg nå? Skal jeg se det an? (Det pleier jo å gå over, men det kommer jo tilbake etter en ukes tid igjen!)

Tør liksom ikke ringe igjen, når jeg var der for under 1 uke siden og jeg ser tydelig at spesielt de på sentralbordet begynner å bli lei og attpåtil finner de jo aldri noe galt!

Den gang jeg ringte med masse feber og blodhoste, nevnte jeg kanskje det kunne være tegn på begynnende astma? Men da fikk jeg beskjed om å ta det med ro av sekretæren, for jeg hadde vært der så mye allerede, så jeg kunne nok ikke få noen time pga. det. Det måtte nemlig være akutt hvis jeg skulle få komme dit igjen.

Jeg vet jo ikke om det er akutt, jeg vet bare at jeg hadde enorme smerter og at dette kommer tilbake nå igjen...

Kanskje min far gjorde rett? Hva mener dere og synes dere jeg burde drøye med å ringe legen igjen? Er ikke hypp på å bli betegnet som noen hypokonder, akkurat. Det fører tydeligvis til at jeg blir tatt mindre seriøst for hver nye ting jeg kommer med!

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13067-min-far-ringte-legen-bronkitt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Aina E

Symptomer på akutt infeksjon bør vurderes av lege hvis det ikke bedrer seg i løpet av ca 1ukes tid. Som du sikkert vet er mange infeksjoner i hals og bronkier virusbetinget og skal ikke ha antibiotika.Disse vil da som hovedregel gå over av seg selv- men kan være like vonde og plagsomme som bakterielle infeksjoner. Blir det ikke bedring i symptomene, dvs vedvarende feber, slapphet, halssmerter og/ eller pustebesvær bør lege oppsøkes. Da spiller det i utgangspunktet liten rolle om du var på kontoret for 1, 2 eller 3 uker siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...