Gå til innhold

Frisk uten medisinering?


Nellie

Anbefalte innlegg

En venn av meg har lidelsen bipolar type 2, altså depressiv med maniske perioder.

Han er i slutten av 30 årene,har vel alltid hatt endel humørsvingninger, men mani inntraff for første gang i år, med etterhvert relativt "fatale" konsekvenser, i og med at han nekter å la seg behandle, anser seg selv som frisk og omverdenen som syk.

Totalt har det resultert i tap av jobb, skilsmisse, tap av hjemmet og barneomsorg, grunnet psykoser og aggresjon.

Tvangsinnleggelser har forekommet flere ganger, men tvangsbehandling har det ikke kommet til, siden han nekter for å ta medisin og ansees for for "frisk" til tvang, og ergo blir skrevet ut igjen etter en periode på 1-2 uker.

Jeg synes hele greia er så ufattelig trist, at en person "får lov til" å ødelegge hele sitt liv på denne måten, mens de pårørende står maktesløse og ser det skjer. Er det håp for at en slik person kan bli frisk uten medisinering? Må si jeg også er engstelig for hva som skjer den dagen manien slipper taket. Vil en slik person svinge gradvis ned i et mer depresivt stemningsleie, eller kan en evnt. depresjon kommer "over natten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, dessverre her er jeg pessimist.

Bipolar lidelse er en livslang disposisjon, og lidelsen er svært biologisk.

Jeg mener dog at det er mulig å behandle slike på tvungent ettervern og gi dem depotmedisiner. Jeg er redd at plassmangel er en medvirkende grunn til at de overføres til frivillig status vel vitende om at de da skriver seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre her er jeg pessimist.

Bipolar lidelse er en livslang disposisjon, og lidelsen er svært biologisk.

Jeg mener dog at det er mulig å behandle slike på tvungent ettervern og gi dem depotmedisiner. Jeg er redd at plassmangel er en medvirkende grunn til at de overføres til frivillig status vel vitende om at de da skriver seg ut.

Takk for svaret - du er vel den første til å innrømme at plassmangelen er grunnen til at tvangsbehandlingen ikke finner sted. Vi har mange ganger antydet det...

Fortvilelsen har vært stor for hver utskriving, men nå har omverdenen mer eller mindre gitt opp kampen, og det er jo også trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...