Gå til innhold

NHD (hvis du har tid) Om depresjon, tanker og uro


Jake1365380469

Anbefalte innlegg

Jake1365380469

Hei!

Merker ikke bedring etter økning fra 300 til 375 efexor depot.

Men jeg har tross alt kommet meg en del!

Spørsmålet mitt idag er ikke medisinsk (tror jeg)

Avsluttet på fredag en lang og hektisk eksamensperiode. Etter å ha levert siste oppgave, kjørte jeg hjemover. Trodde først jeg skulle være lettet, men det varte ikke lenge. Følte meg helt tom innvendig, og klumpen i magen kom tilbake.

Det er rart, fordi mens jeg har sittet med andre på skolen og jobbet og forberedt meg, har jeg hatt det greit, uten grublingen, uroen og depresjonen (følte jeg) Det er akkurat som om jeg "glemte" disse tingene mens jeg var engasjert i forskjellige ting.

Også når jeg da drog hjem om kveldene etter å ha jobbet på skolen, kom svært ofte uroen, tankene og depresjonen tilbake.

Siden skolen sluttet på fredag har det blitt verre.

Rare greier, burde vel ha vært glad og fornøyd siden eksamen er over?

Eller.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker å få en nedtur når jeg er ferdig med noe, har gledet meg til noe e.l. Det blir ikke bedre av at jeg får dårlig samvittighet fordi jeg burde være glad, heller. Jeg tror jeg skal få en opptur, men det gjør jeg jo ikke, så da blir jeg skuffet. Det er jo depresjonen, så jeg prøver å være forberedt og ikke forvente så mye.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Jeg bruker å få en nedtur når jeg er ferdig med noe, har gledet meg til noe e.l. Det blir ikke bedre av at jeg får dårlig samvittighet fordi jeg burde være glad, heller. Jeg tror jeg skal få en opptur, men det gjør jeg jo ikke, så da blir jeg skuffet. Det er jo depresjonen, så jeg prøver å være forberedt og ikke forvente så mye.

God jul!

Takk for svar!!

Du har nok et godt poeng der!!

Går det bra med deg i jula, da?

Gode julehilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Er ikke dette ganske vanlig, også for friske mennesker? Særlig hvis en har tatt ut mye krefter. Akkurat som noen får influensa dagen etter siste eksamen, nesten som et fast mønster.

Slik at "behandlingen" er å være snill med seg selv, gjøre koseting og samle krefter. Eller mener du dette ikke er dekkende for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

Du har nok et godt poeng der!!

Går det bra med deg i jula, da?

Gode julehilsener fra

Takk for omtanke!

Jeg gikk på samme måte som du på en nedtur etter eksamen, da jeg var kommet hjem til familien min. Men det var jeg jo forberedt på. Jula har heldigvis gått bra.

Jeg tror at det å være opptatt med ulike ting og komme seg ut blant folk er bra. Selv om en ikke har lyst før en drar.

Ha en fortsatt god og glad jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Takk for omtanke!

Jeg gikk på samme måte som du på en nedtur etter eksamen, da jeg var kommet hjem til familien min. Men det var jeg jo forberedt på. Jula har heldigvis gått bra.

Jeg tror at det å være opptatt med ulike ting og komme seg ut blant folk er bra. Selv om en ikke har lyst før en drar.

Ha en fortsatt god og glad jul!

Takk, i like måte!!

God jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har fulgt dine innlegg over noe tid. De særpreges av at du bruker svært mye tid på å observere deg selv. Din oppmerksomhet er rettet innover mot deg selv, og du analyserer og grubler over det minste symptom.

Det du beskriver er helt vanlig ved psykiske lidelser. Ved å ha oppgaver, arbeid, etc tvinges oppmerksomheten utover, noe som gjør at en har det bedre.

Andre ville etter endt eksamen ha flyttet sitt fokus til andre ytre ting som nå var mulig f.eks fritidsaktiviteter en nå har mulighet til å delta i.

Dessverre er det noe av problemet med psykisk sykdom at en så lett flytter fokus inn mot seg selv og gir seg til å bekymres og gruble over mulige uregelmessigheter eller antatte symptomer.

Kanskje du kan trene på å ha oppmerksomheten rettet utover mot muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...