Gå til innhold

blødning


laten

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående min mor, hun er 55 år og har vært HELT uten menstruasjon i 2-3 år. Men på fredag fikk hun en stor blødning, som holder på enda (tirsdag) Ingen smerter. Blødningen har minket en del, men er ikke borte. Vet du hva det KAN være?

Hun har aldri hatt problemer med stoffskifte eller overgangsalderen.

Hun har vært hos gynekolog, men han fant ingenting ut. Tok prøver men hun får ikke vite noe før over nytt år. Han snakket om evt. utskrapning!?

hva er det?

Kan det være kreft? eller hva er alternativene?

Det er ikke noe kjekt å gå og engste seg hele julen uten å vite noe.

Håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Hei! Jeg er ingen lege, og vet dessverre ikke hva som kan være årsaken til blødningen. Men en utskrapning vet jeg hva er! Hvis man f.eks. har vært gravis og aborterer, og rester av fosteret fortsatt sitter igjen - så tar man en utskrapning forå få ut resten av livmora.

Hvis man er gravid og plutselig får en kraftig blødning, kan det være at man "mister" (spontanabort) barnet. Men vet ikke om dette er tilfelle hos moren din.. Blødningene har ikke noe med kreft å gjøre, så det trenger du ikke engste deg for.

Det var det jeg kunne bidra med, selv om det ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En slik blødning kan skyldes at hun ikke helt er kommet i overgangsalderen og plutselig produserer østrogen igjen. Jeg må også opplyse at det kan være første tegn på kreft i livmoren, det er tilfelle i ca 10-15% av slike blødninger etter overgangsalderen. Ultralyd kombinert med en enkel prøve fra livmoren (altså ikke fra livmorhalsen, men fra selve livmorkroppen) kan ofte gi diagnose, men iblant foretar man utskraping i narkose og skraper vev ut fra livmoren til mikroskopi. Skulle det være kreft kan jeg trøste deg med at det gjerne er en 'snill' form for kreft som lett lar seg behandle med kirurgi. Det var kanskje ikke den beste julebeskjed, du kunne få, men du ønsket svar. Vi får håpe på dte beste. Fortell om resultatet, når svar foreligger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...