Gå til innhold

Er diagnosen min riktig?


Gjest bipolar eller bare deprimert?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar eller bare deprimert?

Jeg får lett hypomane eller maniske reaksjoner når jeg tar antidepressive medisiner (og enkelte andre medisiner også). Dette har skjedd flere ganger. Når man fjerner medisinen da, så gir det seg stort sett innen en ukes tid (men da har jeg vært tydelig hypoman eller manisk). Kan dette da fremdeles defineres som bipolar lidelse, eller er det da bivirkninger av antidepressiva? Er dette vanlige bivirkninger av antidepressiva? Jeg har fått diagnosen bipolar, men er usikker om den faktisk stemmer. Tror ikke behandlerene vet at det er tydelig at disse episodene går over når man fjerner medisinen, som har utløst dem (kan jeg likevel være bipolar)? Sliter ellers med alvorlige depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har bipolar lidelse om du reagerer med å bli manisk eller hypoman av antidepressiva.

Medikamentutløst mani kalles også bipolar3. Dersom du har hatt maniske episoder og ikke bare hypomanier så er det bipolar1 som er diagnosen.

Hvis dette er det eneste som utløser maniske tilstander hos deg så er du heldig. Da vet du hva du skal unngå. Istedenfor antidepressiva bør du bruke stemningsstabiliserende medisiner. Noen bruker i tillegg antidepressiva i perioder. Lurt om du sier fra hvordan du reagerer på antidepressiva slik at det blir tatt hensyn til når legene vurderer medisiner til deg når du er deprimert. Enkelte antidepressiva er bedre enn andre ved bipolar lidelse, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje fleire typer bipolare lidingar, der den eine er nesten berre periodiske depresjonar? Får du noko stemningsstabiliserande i tillegg til det reinte antidepressive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Du har bipolar lidelse om du reagerer med å bli manisk eller hypoman av antidepressiva.

Medikamentutløst mani kalles også bipolar3. Dersom du har hatt maniske episoder og ikke bare hypomanier så er det bipolar1 som er diagnosen.

Hvis dette er det eneste som utløser maniske tilstander hos deg så er du heldig. Da vet du hva du skal unngå. Istedenfor antidepressiva bør du bruke stemningsstabiliserende medisiner. Noen bruker i tillegg antidepressiva i perioder. Lurt om du sier fra hvordan du reagerer på antidepressiva slik at det blir tatt hensyn til når legene vurderer medisiner til deg når du er deprimert. Enkelte antidepressiva er bedre enn andre ved bipolar lidelse, tror jeg.

Soleil har gitt deg et godt svar.

Diskuter med psykiateren din om du kan prøve F.eks. stemningsstabiliserende som Lamictal eller Lithium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...