Gå til innhold

Brenne seg til døde


Olsen2003

Anbefalte innlegg

I dag leser jeg i VG at et menneske med psykiske problemer ønsket å tenne på seg selv utenfor Stortinget!

Hvor mange slike tilfeller skal vi ha før politikkerene stopper nedbyggingen av psykiatrien.

Justisminister Dørum har nå sine fengsler fulle av sinnslidende. Dørum har regnet ut at han sparer 8000 kroner per døgn ved å oppbevare syke i fengsler enn å ha de syke på en sterk enhet innen psykiatrien.

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=207298

www.svik.org/psykiatri.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig med deg i at det både er tragisk at noen tenner på seg, og at kapasiteten i oslopsykiatrien ikke er stor nok.

Jeg tror derimot ikke at det er en sammenheng her. Slike episoder som dette vil vi nok få helt uavhengig av ressursene i psykiatrien. Det gir ikke samme oppmerksomhet å oppsøke lege på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Jeg er enig med deg i at det både er tragisk at noen tenner på seg, og at kapasiteten i oslopsykiatrien ikke er stor nok.

Jeg tror derimot ikke at det er en sammenheng her. Slike episoder som dette vil vi nok få helt uavhengig av ressursene i psykiatrien. Det gir ikke samme oppmerksomhet å oppsøke lege på vanlig måte.

jeg for min del synes det er en for jævlig måte å protestere på....ikke bare er det tragisk og motbydelig at noen kan finne på å gjøre noe sånt mot seg selv - og mot andre( da tenker jeg på de som blir vitner til noe slikt).

Dessuten - det må da være en av de mest smertefulle måtene å skade/ta livet av seg selv på????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

jeg for min del synes det er en for jævlig måte å protestere på....ikke bare er det tragisk og motbydelig at noen kan finne på å gjøre noe sånt mot seg selv - og mot andre( da tenker jeg på de som blir vitner til noe slikt).

Dessuten - det må da være en av de mest smertefulle måtene å skade/ta livet av seg selv på????

Enig med deg!

Synes det er en utrolig destruktiv adferd overfor omgiveldene også.. Ble helt dårlig og kvalm bare å se bildene på vg og dagbladet nett.. Tenk på de menneskene som sto rundt og var vitne til hendelsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig med deg i at det både er tragisk at noen tenner på seg, og at kapasiteten i oslopsykiatrien ikke er stor nok.

Jeg tror derimot ikke at det er en sammenheng her. Slike episoder som dette vil vi nok få helt uavhengig av ressursene i psykiatrien. Det gir ikke samme oppmerksomhet å oppsøke lege på vanlig måte.

PS

etterhvert har det vel fremkommet at motivet ikke først og fremst var ønsket om psykistrisk hjelp.....

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

etterhvert har det vel fremkommet at motivet ikke først og fremst var ønsket om psykistrisk hjelp.....

DS

De fleste som setter fyr på seg selv trenger nok psyk hjel, på et eller annet nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger så slår det meg, også, at man kanskje ikke sparer så mye som det man tror.

Man kan kanskje ha en kortsiktig sparing, men langtidseffektene sies det ingenting om. Og det er bare de pengemessige sidene av saken, at det faktisk kan koste samfunnet mye på sikt å la være å hjelpe mennesker som av forskjellige årsaker ikke klarer å ta vare på seg selv i tilstrekkelig grad.

Det er langt verre med de menneskelige sidene av saken, og at vi får et kaldere og kaldere samfunn, der man ikke evner å hjelpe mennesker som ikke klarer å ta vare på seg selv av psykiske årsaker. Det gjelder barn, eldre, psykisk utviklingshemmede og mennesker med psykiske lidelser av forskjellig art.

Man gjennomfører forskjellige reformer av ulik art, uten å vurdere konsekvensen av det man gjør. Er det for eksempel riktig, at en med downs syndrom får lov til å selv velge sin egen klesdrakt, og gå ut i undertøy midt på vinteren? Det har jeg hørt eksempler på at skjer, fordi hvpu-reformen tilsier at alle som har en eller annen form for psyk. utviklingshemning skal klare seg så og si på egen hånd. Uten at de rent faktisk gjør det.

Alle funksjonshemmede har krav på individuell plan, noe helse og sosialministeren også har understreket. Men kommunene gjør det ikke, selv om det blir pålagt dem. Her jeg bor, så har jeg hørt, at mennesker som bor i boliger tilrettelagt for psyk. funksjonshemmede, og der det er personale som til en viss grad tar vare på de, ikke får individuelle planer, slik at det er personalet selv, som lager individuelle planer, de kan ikke vente på at kommunen skal "få ut fingern".

Det høres flott og fint ut, at alle skal klare seg selve, og at institusjonene blir nedbygde. Men erstatningen for institusjonene, er en mye verre situasjon, og jeg syns det dreier seg om grov omsorgsvikt fra staten og kommunens side, uansett hvordan du snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

PS

etterhvert har det vel fremkommet at motivet ikke først og fremst var ønsket om psykistrisk hjelp.....

DS

En kan da ikke være helt god i skolten når en velger en så drastisk måte å protestere på...

Jeg så hendelsen på tv i går kveld og ble sjokkert, kvalm, trist og forbanna.

Jeg tror nok at bak ønsket om å få bli værende her, må det skjule seg et dypt fortvilet menneske i sterk psykisk ubalanse.Jeg klarer ikke å tro at noen som er "friske" ville finne på noe så drastisk. Mannen trenger nok hjelp rent mentalt også( i tillegg til brannskadene han pådro seg).

Jeg er bare SÅ glad for at jeg ikke jobber som ambulansepersonell, i brannvesenet eller i politiet....Fy F*** for en jævlig jobb de til tider må ha!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...