Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn, potensiell kjæreste som har informert meg om at han har kondylomer. Vi har enda ikke hatt sex. Jeg er usikker på hvordan dette smitter, kan det smitte ved munnsex? Og lurer på om dette er en kjønnssykdom som det ikke finnes behandling for? Han er blitt smittet av sin ex kjæreste, og jeg er usikker på om hvordan dette kan påvirke vårt sex liv? Hvis jeg blir smittet er dette noe jeg må slite med hele livet? Vurderer også å trekke meg helt ut av forholdet da jeg ikke vil ødelegge livet mitt med en kjønnssykdom som er problematisk for meg hele livet. Hvordan kan kondylomer påvirke fremtidig svangerskap og fødsel? Hva synes doktor online om det å gå inn i et forhold til en med kondylomer? Jeg må innrømme at jeg selv er meget skeptisk, er alenemor og vil unngå flest mulig ekstra belastninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13079-kondylomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kondylomer smitter ikke over ved munnsex.

Kondylomer kan behandles - enten selv ved å pensle på noe du får hos lege - eller å fryse/brenne de vekk hos legen. Kommer an på hvor mye plaget man er.

Man behøver ikke å behandle kondylomer hvis man ikke er plaget av de; at de klør eller at det gjør vondt under samleie.

Jeg har kondylomer støtt og stadig - det er visst noe jeg må ha hele livet, men det kommer og går litt av seg selv. Jeg smitter da også samboeren, som også får et utslett, men dette pleier å gå over av seg selv og er visst ikke plagsomt for han.

Jeg har også fryst vekk kondylomer hos lege - da forsvinner de helt lenge, dette er ikke vondt.

Blir de store, plagsomme og forsvinner langt inn i vagina, så må de brennes vekk - da man i VERSTE fall kan bli steril av dette.

Men som regel er kondylomer helt ufarlig!!

Men ikke så gøy å få vite at man har det - og det virker litt ødeleggende mellom 2 parter. Man føler jo seg litt urenslig liksom....

Men det er helt normalt å få det/ ha det!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13079-kondylomer/#findComment-64006
Del på andre sider

IKKE inngå et seksuelt forhold til denne!! Bare en advarsel etter egen erfaring...

Han fortalte meg det før vi hadde sex, men jeg visste så lite da, og var ung og dum...Da jeg fikk condylomene ble alt veldig vanskelig, og forholdet vårt ble aldri det samme igjen. Det er slutt nå, men jeg vil alltid være bærer av viruset, resten av livet. Kanskje blir dette grunnen til flere vanskelgheter i forhold i framtiden. Jeg har nå fast forhold, har vært sammen med ham i 1 1/2 år nå uten at han har fått noe. Jeg gruer meg hele tiden til den dagen han skal få vite det, og jeg er livredd for at det skal ødelegge mitt forhold til min kjære.

Så jeg råder deg; ikke ha ubeskyttet sex med denne før du vet det blir han du skal gifte deg med!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13079-kondylomer/#findComment-65143
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Her er en tekst skrevet av kollega og overlege Preben Aavitsland:

"Kjønnsvorter

Hvor vanlig er kjønnsvorter? Er smittefaren stor? Hvilke behandlingsmuligheter finnes? Hvor lang tid tar behandlingen? Kjenner du til Aldara? Hvordan vet man når man er 100 prosent frisk? Hva er sammenhengen mellom kreft og kjønnsvorter hos gutter og jenter? Hvordan kan jenter få sjekket om de er smittet? Kan man nekte legen å nevne sykdommen i journalen?

Kjønnsvorter er veldig vanlig. Hvert år er det flere tusen menn og kvinner som får kjønnsvorter (også kalt kondylomer for første gang). De er blitt smittet med HP-viruset (humant papillomavirus). Vortene er bare toppen av isfjellet. Mange flere blir smittet uten å få vorter eller andre symptomer. Vi regner med at om lag 20 prosent av unge voksne til enhver tid er smittet med HP-viruset.

HP-viruset smitter ved samleie, men vi vet ikke hvor lett det smitter. I praksis må du regne med at partneren din har viruset dersom du har fått vorter. Vortene kommer gjerne flere uker etter at man ble smittet.

Det er dessverre ikke mulig å fjerne HP-viruset, men det forsvinner gjerne av seg selv i løpet av måneder eller år. Foreløpig har vi ikke gode og tilgjengelige tester som kan påvise om viruset er forsvunnet.

Det fins effektiv behandling mot selve vortene. De kan etses, fryses, brennes eller skjæres bort. Det høres veldig vondt ut, men er det ikke. Prøv etsing først. Av legen får du resept på et etsemiddel (Wartec eller Condyline). Aldara kan også benyttes, men er meget dyrt. Etsemiddelet pensler du på vortene morgen og kveld i tre dager. Hvis de ikke er borte da, venter du fire dager før en ny tredagerskur. Det kan nok ta noen uker før alle vortene er borte. Ettersom middelet irriterer frisk hud, bør du være nøye med å kun smøre det på vorten.

Kjønnsvorter fører ikke til kreft. Noen typer av HP-viruset gir ikke vorter, men kan gi celle-forandringer i livmorhalsen hos kvinner. Celle-forandringene kan etter flere år utvikle seg til kreft. Derfor anbefales alle kvinner over 25 år å ta såkalt celleprøve hvert tredje år.

Dersom du har kjønnsvorter, kan du ha blitt smittet av kjæresten din, eller du kan ha smittet henne. Det er ofte umulig å avgjøre hvem som ble smittet først. Dersom partneren din ikke har vorter, er det ikke mulig å finne ut om hun er smittet. Hun bør nok likevel la legen undersøke henne for å se om hun skulle ha noen små vorter som hun ikke kan se selv.

Legen har plikt til å skrive om samtalen deres og undersøkelsen i journalen. Du behøver ikke være redd for at disse opplysningene kommer på avveier.

Preben Aavitsland, 28.11.2000"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13079-kondylomer/#findComment-66422
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...