Gjest Turkeyman Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Hei! Skal ha middagsselskap til 10-14 personer og har tenkt på kalkun. Men isteden for å kjøpe en hel kalkun så har jeg tenke å kjøpe kalkunbryst/fillet. Problemet er at jeg ikke aner hvor mye man må beregne pr person?! Har også tenkte å servere poteter, grønnsaker og waldorfsalat. Kan noen kokkekyndige hjelpe meg?? 0 Siter
Gjest kakel Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 For en kalkun med skrog beregner man seg en halv kilo pr. person - jeg hadde derfor tenkt en 2-300 gr pr. person i fileter. WALDORFSALAT: 1 boks kremfløte - piskes blandes med 1 pose majones - smakes til med sukker og presset sitron. Tilsett 2 røde epler i biter, 3-4 stenger med stangselleri i biter, - 3 ringer ananans fra boks i biter, - røde halve druer uten steiner og hakkede hvalnøtter. NAM Så var det sausen: I og med at du ikke har noe innvoller etc. du kan lage kraft av _ så kok opp en liter med hønsebuljong sammen med en løk i biter og en gulrot, - la det koke en god stund og sil den. Tilsett så ca .3-4 ss hvetemel utrørt i litt kaldt vann. Rør og kok et kvarters tid, - tilsett så salt, pepper og fløte - rør og smak - og ha til slutt i litt Negro sukkerkulør om den blir blass og lys. Jeg har aldri tilberedt kalkunfileter - men du kan jo binde på dem noen baconstrimler - og smøre over med maragarin, -salt og pepper og steke de i ovnen. Pass på å hell over smør underveis - så blir ikke kalkunen tørr. Tja, -du kan også spandere litt "stuffing" ved siden av i en brødform - jeg lager alltif stuffing av en 1/2 kilo vanlig kjøttdeig blandet med hakket løk, eple og svisker, salt og pepper - legg noen smørklatter oppå og stek den samtidig med kalkunen. - Mulignes sett den inn før - legg folie over så den ikke blir tørr. *FANKEN SÅ SULTEN JEG BLE NÅ DA!* Håper jeg var til litt hjelp! = 0 Siter
thaimor Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 For en kalkun med skrog beregner man seg en halv kilo pr. person - jeg hadde derfor tenkt en 2-300 gr pr. person i fileter. WALDORFSALAT: 1 boks kremfløte - piskes blandes med 1 pose majones - smakes til med sukker og presset sitron. Tilsett 2 røde epler i biter, 3-4 stenger med stangselleri i biter, - 3 ringer ananans fra boks i biter, - røde halve druer uten steiner og hakkede hvalnøtter. NAM Så var det sausen: I og med at du ikke har noe innvoller etc. du kan lage kraft av _ så kok opp en liter med hønsebuljong sammen med en løk i biter og en gulrot, - la det koke en god stund og sil den. Tilsett så ca .3-4 ss hvetemel utrørt i litt kaldt vann. Rør og kok et kvarters tid, - tilsett så salt, pepper og fløte - rør og smak - og ha til slutt i litt Negro sukkerkulør om den blir blass og lys. Jeg har aldri tilberedt kalkunfileter - men du kan jo binde på dem noen baconstrimler - og smøre over med maragarin, -salt og pepper og steke de i ovnen. Pass på å hell over smør underveis - så blir ikke kalkunen tørr. Tja, -du kan også spandere litt "stuffing" ved siden av i en brødform - jeg lager alltif stuffing av en 1/2 kilo vanlig kjøttdeig blandet med hakket løk, eple og svisker, salt og pepper - legg noen smørklatter oppå og stek den samtidig med kalkunen. - Mulignes sett den inn før - legg folie over så den ikke blir tørr. *FANKEN SÅ SULTEN JEG BLE NÅ DA!* Håper jeg var til litt hjelp! = Ble sannelig sulten jeg også Vil bare legge til (for Turkeyman) at valnøttene haes i rett før servering. De setter farge. Salaten ellers kan godt lages dagen før. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Beregn ca. 200 gr. rent kjøtt pr. person. Du kan nøye deg med å kjøpe ca. 2 kg kalkunfileter, siden du skal ha så mye tilbehør. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.