Gå til innhold

NHD Gravid og på vei inn i krise.


Gjest mirri

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar 2. Det er to år siden jeg har hatt depresjon. I samråd med behandler bruker jeg ikke stemningsstabiliserende, men har Zeldox i bakhånd ved "tankekjør".

Jeg har slike symptomer nå. Jeg har også kun to små netter med søvn de siste par ukene.

Er så sliten av søvnmangel. Var på psyk og fikk med meg to Rivotril 0,5 mg og to Imovane 7,5 mg.

Problemet er at jeg gravid i første trisemester, og selvsagt bekymrer det meg både min psykiske tilstand og fosterets beste.

Hadde vært meget takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du må diskutere dette med en psykiater. Kanskje tiden er inne for behandling md Lamictal - i det minste til over fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må diskutere dette med en psykiater. Kanskje tiden er inne for behandling md Lamictal - i det minste til over fødselen?

Ja, jeg åpen for den muligheten. Skjønner at mitt mentale immunforsvar er lavere i svangerskapet.

Men jeg er så desperat etter litt søvn. En liten imovane til natten...?

Har prøvd å komme igjennom på legevakten, men der tar influensaen all tid. Anbefalte meg akuttposten, men der krevde de innleggende lege..

Fikk disse fire pillene, da vi gamle kjente.

Min psykriater har velfortjent fri frem til neste mandag. Min faste lege har bedt om fristillelse når det kommer til det bipolare.

Jeg er knyttet opp mot et stemningsteam, men de har stengt i jula.

Jeg kjenner min sykdom, og den forløp veldig godt. Tre dager på psyk og fjorten dager med noe å sove på så er jeg god i et par år til.

Det skal så lite til, men som sagt. Jeg har barn i magen og alle som kan bidra bittelitt har ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg åpen for den muligheten. Skjønner at mitt mentale immunforsvar er lavere i svangerskapet.

Men jeg er så desperat etter litt søvn. En liten imovane til natten...?

Har prøvd å komme igjennom på legevakten, men der tar influensaen all tid. Anbefalte meg akuttposten, men der krevde de innleggende lege..

Fikk disse fire pillene, da vi gamle kjente.

Min psykriater har velfortjent fri frem til neste mandag. Min faste lege har bedt om fristillelse når det kommer til det bipolare.

Jeg er knyttet opp mot et stemningsteam, men de har stengt i jula.

Jeg kjenner min sykdom, og den forløp veldig godt. Tre dager på psyk og fjorten dager med noe å sove på så er jeg god i et par år til.

Det skal så lite til, men som sagt. Jeg har barn i magen og alle som kan bidra bittelitt har ferie.

Kontakt fastlegen din (eller evt. vedkommendes vikar) i morgen på dagtid. Selv om fastlegen din normalt ikke behandler din psykiske lidelse, må han ta ansvar i forhold til å finne ut hva du kan gjøre i forhold til din søvnløshet når psykiateren din har ferie.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg åpen for den muligheten. Skjønner at mitt mentale immunforsvar er lavere i svangerskapet.

Men jeg er så desperat etter litt søvn. En liten imovane til natten...?

Har prøvd å komme igjennom på legevakten, men der tar influensaen all tid. Anbefalte meg akuttposten, men der krevde de innleggende lege..

Fikk disse fire pillene, da vi gamle kjente.

Min psykriater har velfortjent fri frem til neste mandag. Min faste lege har bedt om fristillelse når det kommer til det bipolare.

Jeg er knyttet opp mot et stemningsteam, men de har stengt i jula.

Jeg kjenner min sykdom, og den forløp veldig godt. Tre dager på psyk og fjorten dager med noe å sove på så er jeg god i et par år til.

Det skal så lite til, men som sagt. Jeg har barn i magen og alle som kan bidra bittelitt har ferie.

Det er jo viktig for både deg og barnet å få sovet, også. Har du prøvd noen slags avslapningsøvelser? Eller kan du prøve å gå deg en lang tur? Det kan jo virke avslappende. Eller en treningsøkt. Eller en lang, varm dusj. Er det noe med graviditeten som oppleves spesielt stressende, kan det kanskje være en ide å oppsøke legevakta eller helsestasjon/jordmor eller noe og få snakket om det. Dersom det ikke er mulig å få tak i fastlegen din nå i jula.

Vil forresten anbefale å bruke jordmor regelmessig, og i tillegg til vanlig lege. Du kan gå et svangerskapskurs der.

Det er ofte at jordmor er flinkere til det med svangerskap enn det en lege er. Om nødvendig, så kan du også benytte deg av jordmor og fødselslege på fødeavdelinga der du bor (det fikk jeg tilbud om i sin tid).

Så det er mulig at det eksisterer et slik svangerskapstilbud der du bor også. Det kan kanskje virke beroligende, det syns jeg du kan ta opp med din behandlende lege/psykiater/psykolog.

Lykke til med graviditeten, og fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...