Gå til innhold

Gule stafylikokker

Anbefalte innlegg

Vil vite mest mulig om gule stafylikokker, men synes at jeg får lite informasjon....

Finnes det en plass der jeg kan lese mer??

Ville legen ha spist ustekt julemat(eks. hjemmelaget marsipan) hos noen som har stafilikokkinfeksjon (og som har dårlig håndhygiene), og som mulig er blitt smittet av et familiemedlem som lå på sykehuset (hun var innlagt på isolat noen dager, uten at vi fikk vite noe mer)?

Hvordan blir man smittet? Og ligger disse bakteriene i kroppen hele livet dersom barna mine får/har fått disse bakteriene??

Jeg selv har fått et sår under nesen og det er tatt bakterieprøver. Hvor smittefarlig er jeg for barna mine????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13097-gule-stafylikokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger i utgangspunktet ikke være redd for de gule stafylokokkene. Veldig mange av oss har dem som en del av den naturlige bakteriefloraen på huden. Det er den multiresistente typen som er farlig, men denne er heldigvis ganske sjelden, og heller ikke farlig for folk med et godt immunforsvar. Grunnen til at man er så redd for den på sykehus, er pga de mange svake pasientene. Legg inn innlegget ditt på infeksjonsmedisin, så får du sikkert et godt svar fra spesialisten i mikrobiologi som svarer der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13097-gule-stafylikokker/#findComment-64001
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Gule stafylokokker som det har vært beskrevet tilfeller av i media den siste tiden forekommer sjelden.Jeg ville ikke spist julemat hos noen hvor denne infeksjonen er aktuell,og hvor hygienen er dårlig.Det bør ellers gis opplysninger om hva vedkommende på isolat var smittet av mtp.videre smittemuligheter.

Smitten skjer enten ved direkte kontakt,eller overført via mat feks.Bakteriene blir ikke værende i kroppen resten av livet.Sår under nesen smitter ved direkte kontaktoverføring,eller via et mellomledd som beskrevet.Under normale omstendigheter er det liten smittefare for barna hvis du tar helt vanlige forhåndsregler mtp.kontakt.

Videre info.kan også gis på forum infeksjonsmedisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13097-gule-stafylikokker/#findComment-64729
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...