Gå til innhold

stemningstabilisator


Tusj

Anbefalte innlegg

Kan man være bipolar ved tilbakevennende depresjoner men uten hypomanier/ manier. Vil det da ha noe for seg å bruke stemningsstabilisatorer?

Unipolaredepresjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har det, og bruker stenmingstabiliserende medisin (Orfiril)

Du er ikke bipolar, hvis du ikke har peroder der du er hypoman/manisk. Men du kan være unipolar, og ha gjentatte depresjoner.

Jeg er det, og behandles med samme medisiner som bipolare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest august283

Hallo, jeg har det også slik. Jeg er ikke manisk, men svinger mellom det normale og depresjoner. I løpet av en vanlig uke er det feks to dager som er preget av depresjon og fem som er vanlige. Jeg skal vel begynne på stemningsstabilisatorer også. Hvor ofte opplever du depresjoner, Cilien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, en kan f.eks. ha en bipolar lidelse, men ennå ikke ha hatt den første oppoversvingning.

Sannsynligvis forsøkes nok SS/MS for sjelden ved tilbakevendende depresjoner som svarer dårlig på antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en kan f.eks. ha en bipolar lidelse, men ennå ikke ha hatt den første oppoversvingning.

Sannsynligvis forsøkes nok SS/MS for sjelden ved tilbakevendende depresjoner som svarer dårlig på antidepressiva.

Vil det si at jeg altoverveiende sannsynnlig vil komme til å bli gal

/ manisk en gang i fremtiden, og hva betyr/ er MS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at jeg altoverveiende sannsynnlig vil komme til å bli gal

/ manisk en gang i fremtiden, og hva betyr/ er MS?

du trenger da ikke bli manisk. kanskje du bare blir hypoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at jeg altoverveiende sannsynnlig vil komme til å bli gal

/ manisk en gang i fremtiden, og hva betyr/ er MS?

Mest sannsynlig blir du vel ikke manisk, men hvis du har noen i slekten med bipolar lidelse er det større sjans. Likevel mener jeg at jeg har lest at så mange som opptil 30-50% av de med tilbakevennende depresjoner egentlig har en bipolar lidelse. Hvis du tenker på "gal" som psykotisk, så trenger man ikke være psykotisk selv om man er manisk. Men det visste du kanskje. Stemningsstabiliserende medisiner kan virke på depresjonen selv om du ikke har mani også. Jeg tror MS står for det engelske moodstabilizer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Ja, en kan f.eks. ha en bipolar lidelse, men ennå ikke ha hatt den første oppoversvingning.

Sannsynligvis forsøkes nok SS/MS for sjelden ved tilbakevendende depresjoner som svarer dårlig på antidepressiva.

Eller man kan, hvis man følger den amerikanske psykiateren Hagop Akiskals klassifisering, ha en bipolar IV. Dette er personer med sk. hyperthymt temperament (altså av natur oppstemt som "normalhumør"). Når slike personer får tilbakevendende depresjoner er det ting som tyder på at stemningsstabiliserende medisiner har effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...