Gå til innhold

"Dysleksi" med tall


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det mulig å ha "dysleksi" bare på matematikk og tall? Eller kansje det heter noe annet. Klarer ikke matte i det heletatt, klarer til en viss grad å pugge det, men skjønner ikke hva jeg driver med i detheletatt. Litt kjipt for kommer jo i andre rekke iforhold til de som kan matte. Er 25 år, har tatt vidregående allmen, men bare ett år matte som jeg ikke forstod noe av. Vet ikke om jeg har dysleksi ellers, leser ikke veldig bra, og bytter lett om på bokstaver og slikt, men det er altså mattematikk som jeg ikke skjønner noe av i det heletatt. Følter meg så dum, kansje det er mangel på intelligens, det gir seg vel veldig utslag i matte-ferdigheter eller?

En annen ting, regnes dysleksi som et psykisk problem? Er det noen behandling for det? Medisiner?

Mangs pørsmål, håper noen har noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest regneproblem

Det går an å ha "dysleksi" med tall men jeg husker ikke hva det heter. Noen kur er det ikke, det er nok noe du må leve med.

Dyskalkuli kalles denne lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyskalkuli kalles denne lidelsen.

Er dette vanlig i forhold til dysleksi? Vet folk på skoler og slikt om den? Synes bare jeg hører prat om dysleksi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanlig i forhold til dysleksi? Vet folk på skoler og slikt om den? Synes bare jeg hører prat om dysleksi...

Dyskalkuli er mer sjelden. Søk på ordet, så får du en del opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette vanlig i forhold til dysleksi? Vet folk på skoler og slikt om den? Synes bare jeg hører prat om dysleksi...

Hei!

Matematikkvansker er omtrent like vanlig som dysleksi, men det har dessverre blitt forsket lite på det. Jeg skal snart skrive en oppgave om det på skolen (studerer spesialpedagogikk) så jeg driver og leser om det nå.

Hvor store problemer har du? Har du problemer med store tall? Handling? Økonomi? Prosent? Har du vansker med høyre og venstre? Vansker med å planlegge hva du skal pakke når du skal reise? Det er vanlig hvis man har store vansker.

Hvis du føler at du har behov for mer opplæring i matematikk bør du kontakte PP-tjenesten i kommunen din for å få voksenopplæring. Dette er særlig aktuelt hvis du har så store vansker at du har vansker med å styre egen økonomi og å følge med i verden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingeniøren

Det er også en del folk som har hatt håpløse lærere, som har gitt dem sperrer, a la gymlærere som gir folk aversjon mot all form for mosjon.

Særlig hvis læreren ikke forstår matte selv, (flere av mine lærere som ikke gjorde det) kan dette bli veldig lite bra.

Jeg har selv undervist i matte og vet at folk trenger veldig ulike innfallsvinkler for å lære, også de som ikke har dyskalkuli.

Så sjekk skikkelig at du har dyskalkuli før du er sikker på at det er det du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hva ialle dager slags skole er det du har gått på som ikke har oppdaget dette. Man skal jo kartlegges for både dysleksi og dyskalkuli i den videregående skolen. For ikke å snakke om barneskolen.

Dessverre er det slik at svært få er klar over at det finnes dyskalkuli og man tenker da rett og slett ikke over hva det kan være men tror at man er dum da alle andre skjønner det.

Kan jo være forsømmelse fra skolen sin side. Kanskje du skulle saksøke skolene du har gått på :o) (spøk)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ialle dager slags skole er det du har gått på som ikke har oppdaget dette. Man skal jo kartlegges for både dysleksi og dyskalkuli i den videregående skolen. For ikke å snakke om barneskolen.

Dessverre er det slik at svært få er klar over at det finnes dyskalkuli og man tenker da rett og slett ikke over hva det kan være men tror at man er dum da alle andre skjønner det.

Kan jo være forsømmelse fra skolen sin side. Kanskje du skulle saksøke skolene du har gått på :o) (spøk)

Mvh

Vel er jo en del år siden nå at jeg gikk ¨på skolen, er 25 nå. Vet ikke når de begynnte på bli oppmerksom på skile problemer i skoleverket. Noe slags utredning av noen ting har jeg ikke vært borti. Får ihvertfall håpe at det er blitt bedre en det var, følte meg veldig utenfor på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Vel er jo en del år siden nå at jeg gikk ¨på skolen, er 25 nå. Vet ikke når de begynnte på bli oppmerksom på skile problemer i skoleverket. Noe slags utredning av noen ting har jeg ikke vært borti. Får ihvertfall håpe at det er blitt bedre en det var, følte meg veldig utenfor på dette området.

Har du noen mulighet for å få en test gjennom legen din. Kanskje du kan få hjelp fra hjelpmiddelsentralen om du får en diagnose. Eller arbeidskontoret. Jeg vet ikke, tenker bare høyt. Om det kunne vært en ide.

Hva ønsker du å jobbe med?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...