Gå til innhold

Slutte med p-sprøyte - begynne med spiral?


Nemesis

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter noen år på p-pillen begynte jeg med p-sprøyte (for ca 2 mnd siden), men fikk dessverre mange bivirkninger (hodepine, manglende sexlyst, depresjon, forverring av kviser...). Dette var ikke prevensjonsmiddelet for meg, og jeg kommer aldri til å bruke det igjen. Humørsvingningene skremte meg, men jeg kan ikke tro at det var bare p-sprøyten sin feil (har kuttet meg selv i fylla noen ganger og hatt mange selvdestruktive tanker, hatt lyst til å hoppe utfor verandaer o.l. Så ille er det kun i forbindelse med fyll), men jeg har lyst til å droppe alt som heter hormonell prevensjon for en stund, og se hvordan det utvikler seg. Når kan jeg forvente å få mensen igjen? Jeg har ikke hatt noen blødninger siden sprøyten ble satt. Jeg har ingen barn, og har ingen planer om det på minst 10 år, kanskje aldri. Er det mulig for meg å få satt inn en spiral, eller vil en lege nekte meg dette? Hva er sannsynligheten for å bli steril? På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan gå veldig lenge, opp til ett år før mensen kommer tilbake. Jeg synes du skal snakke med legen om å få en spiral. Hvis du ikke har infeksjon før spiralen settes inn og lever i et stabilt forhold, er det ikke spesiell økt risiko for infeksjon eller sterilitet ved spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...