Gå til innhold

Menustrasjon og bipolar/humørsvigninger


Gjest trist i dag

Anbefalte innlegg

Gjest trist i dag

Jeg lurer på om menustrasjons-syklusen hos kvinner kan påvirke bipolar lidelse, og gjøre en deprimert, eller litt hypoman rundt menustrasjonen? Vet jo at mange blir litt humørsyke i denne perioden og sliter med pms, men kan det påvirke på en kanskje litt sterkere måte enn pms, når man har bipolar lidelse? Synes jeg merker en tendens til det hos meg, at også hypomane perioder kan starte i den forbindelse. Burde jeg gjøre noen medisinforandringer hvis dette er tilfelle (bruker fast litium, 0,8 serum, og 0,5 mg risperdal mot tanke-kaos)? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det samme som deg.

Har fire selvmordsforsøk bak meg. Alle skjedd dagen før mensen. Dette var i perioden da jeg var skikkelig syk og fikk min diagnose. Men slikt var ikke forventet.

jeg har prøvd p-piller men det gjorde saken verre pga hormonene.

Hormon spiral, derimot hjalp godt. Slipper kun en mikroskopisk hormon dose.Det kan bli svart nå også, men jeg har mer kontroll på meg selv.

Jeg har hørt at litt økning eller "tilskudd" av antidepp har hjulpet for dem som får depressive tendenser. ved hypomani er vel det neppe å annbefale.

Men når du nå etterhvert er klar over dine svakeheter,blir det lettere åforebygge. Når jeg merker hypomani, feks, gir jeg fra meg visa kortet på flekken!

Nyttårsklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Skulle jo tro at disse hormonsvingningene må være verre for bipolare ja!

Selv så veksler jeg i løpet av få dager i måneden i forb med menstruajon mellom å ikke skjønne hvordan jeg skal orke å leve videre med alle mine problemer til å ha lyst til å synge og danse og omfavne verden fordi jeg føler livet er så godt akkurat nå.

Har lurt på om jeg har en lett bipolar faktisk, men legen sier nei. Så da er det vel vanlig PMS bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...