Gå til innhold

Registere at man er samboere? Hvordan?


isbe

Anbefalte innlegg

Hvordan registerer man at man er samboere? Holder det ikke med at man har samme adresse i forhold til Folkeregisteret - eller må man gjøre noe mer?

Vi er samboere med et felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rådvill

Jeg tror det holder med at dere er registrert på samme adresse.

Fikk dere ikke spørsmål om dette da barnet ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det holder med at dere er registrert på samme adresse.

Fikk dere ikke spørsmål om dette da barnet ble født?

Nei, vi fikk ikke spørsmål om dette - da var det bare snakk om delt foreldreansvar og forsørgerfradrag på skatten - for å få det må begge bo sammen med barnet slik jeg skjønte det, men lurte nå på om det er sånn at det er en mulighet/et poeng i å registrere at man er samboere når det gjelder arv, skatt e.l.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde å registrere oss som samboere, men fikk beskjed om at det holdt at vi hadde samme adresse! Fantes ingen annen måte å registrere seg på... Synes jo det virker litt sløvt, da, for vi leier første etasje i et hus hos et annet par, og vi har alle nøyaktig samme adresse...

Så vi er vel registrert som samboere alle fire, da *hehe*...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Nei, vi fikk ikke spørsmål om dette - da var det bare snakk om delt foreldreansvar og forsørgerfradrag på skatten - for å få det må begge bo sammen med barnet slik jeg skjønte det, men lurte nå på om det er sånn at det er en mulighet/et poeng i å registrere at man er samboere når det gjelder arv, skatt e.l.???

Så vidt jeg vet er det ingen offentlig registrering av samboere.

For å regulere eierskap til hus, bil osv., gjeld, arv kan dere lage en skriftlig samboeravtale (eller samboerkontrakt). Du kan få tak i skjema for slik kontrakt f.eks. hos forsikringsselskaper eller på et Familiekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CicciMedBarn

Dere krysser av på skjemaet som dere får hos folkeregisteret, jeg mener det var det vi gjorde. Vi og har felles barn.

Men alt det skal stå på skjemaet som dere skriver på hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest februar-mamma

Heisann....

Hvis dere har hatt samme adresse i 2 år, så blir dere automatisk registrert som samboere.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ingen offentlig registrering av samboere.

For å regulere eierskap til hus, bil osv., gjeld, arv kan dere lage en skriftlig samboeravtale (eller samboerkontrakt). Du kan få tak i skjema for slik kontrakt f.eks. hos forsikringsselskaper eller på et Familiekontor.

Samboerkontrakt (og en rekke andre nyttige kontrakter m.m.) kan du også finne på www.dinside.no

Her er samboerkontrakten:

http://www.dinside.no/ds/owa/art.vis?aid=1025

Du finner også utkast til testament for samboere med og uten felles barn der.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...